W tym artykule znajdziesz:
Zakończył się najbardziej wyczekiwany czas w roku dla miłośników zakupów i promocji. Shoper sprawdził, jakie trendy i zwyczaje zakupowe dominowały wśród Polaków podczas długo wyczekiwanego tygodnia wyprzedaży. Wniosek? Zakupy zaczynamy już kilka dni przed Black Friday.
Skala tegorocznych zakupów w sklepach internetowych Shoper jest imponująca – w sam Black Friday klienci składali średnio 2,3 zamówienia na sekundę. Co ciekawe, nie kupujemy już tylko w piątek, a coraz śmielej rozkładamy zakupy na cały tydzień, ze szczególnym uwzględnieniem pierwszego dnia promocji. Poniedziałek poprzedzający Black Friday ma coraz większy udział w Black Week – w tym roku osiągnął poziom 14,9% wartości sprzedaży z całego tygodnia odnotowując najwyższą dynamikę wzrostu rok do roku spośród wszystkich dni tygodnia . To dowód na to, jak bardzo zmieniają się nasze nawyki zakupowe – klienci chcą korzystać z promocji w sposób bardziej przemyślany i rozważny.
Kiedy Polacy kupują najwięcej?
Trzy dni dominujące pod względem liczby transakcji to piątek (18,4% udziału GMV sklepów internetowych Shoper w Black Week), niedziela (16%) i czwartek (15,6%). Pod względem popularności branż tegoroczny Black Week nie przyniósł rewolucyjnych zmian. Tradycyjnie prym wiodły kategorie takie jak: Dom i Ogród, Ubrania oraz Zdrowie i Uroda.
Co ciekawe, najniższą dynamikę wzrostu w liczbie transakcji, względem roku poprzedniego miał właśnie Black Friday, co tylko potwierdza rozłożenie sprzedaży na inne dni Black Week. Z kolei najwyższy wzrost liczby transakcji sklepy internetowe Shoper odnotowały w czwartek (przed Black Friday). Coraz większą popularność zyskuje również Cyber Monday, który nie jest już tylko dodatkiem do Black Week, ale stanowi ważny punkt w kalendarzu zakupowym Polaków.
Sprzedaż w sklepach internetowych Shoper według dni tygodnia, mierzona liczbą transakcji.
Co napędza sprzedaż na Black Week?
Kluczowym elementem sukcesu w Black Week pozostają skuteczne kampanie marketingowe. W tym roku ważną rolę odegrały płatne kampanie na Facebooku, które przyciągnęły do sklepów internetowych Shoper więcej klientów niż w poprzednich latach.
Klienci najczęściej trafiali na strony sklepów poprzez wyszukiwania organiczne w Google (efekt dobrze przemyślanego pozycjonowania), płatne kampanie Google Ads, bezpośrednie wejścia na strony sklepów, a także zaangażowanie generowane przez posty na Facebooku. Wszystkie te działania razem wzięte pokazują, jak ważne jest kompleksowe podejście do promocji. Co ciekawe, wyniki znajdują również potwierdzenie w deklarowanych przez sprzedawców planach, o których czytamy w raporcie Shopera “Sezon na sprzedaż”.
– Black Week to nie tylko czas wyprzedaży, ale prawdziwe święto zakupów online, które doskonale pokazuje, jak dynamicznie rozwija się rynek e-commerce i jak kluczową rolę odgrywa zrozumienie potrzeb klientów. – komentuje Anna Nowacka, Dyrektor Marketingu w Grupie Shoper – W Shoper stale dostarczamy sprzedawcom narzędzia, które pozwalają im skuteczniej odpowiadać na zmieniające się nawyki zakupowe konsumentów – od świadomego planowania zakupów po porównywanie ofert w wielu kanałach sprzedaży. Dzięki temu sprzedawcy mogą elastycznie reagować na trendy i budować jeszcze większe zaufanie wśród swoich klientów. – dodaje.
O firmie Shoper
Shoper to lider rozwiązań e-commerce w Polsce. Firma dostarcza niezbędną infrastrukturę dla handlu internetowego. Oprócz oprogramowania do prowadzenia sklepu internetowego oferuje również szereg usług wspierających sprzedaż. Są to m.in. płatności internetowe, reklama cyfrowa, usługi logistyczne oraz finansowanie biznesu. Na platformie Shoper działają m.in. takie marki jak Gym Glamour, WK Dzik, Irving czy Doppelherz. Od lipca 2021 roku Shoper jest notowany na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie, a od grudnia 2021 roku wchodzi w skład indeksu sWIG80. Sprawdź więcej informacji o firmie na stronie: www.shoper.pl