W tym artykule znajdziesz:

Handel elektroniczny jest jedną z najdynamiczniej rozwijających się dziedzin polskiej gospodarki. Sklepy internetowe, podobnie jak galerie handlowe, odnotowują w ciągu kilku ostatnich tygodni roku wzmożony ruch. Z badania przeprowadzonego wśród sklepów internetowych działających na oprogramowaniu Shoper wynika, że niemal 40% właścicieli spodziewa się w tym czasie lepszych wyników sprzedaży niż przed rokiem.

Handel elektroniczny jest jedną z najdynamiczniej rozwijających się dziedzin polskiej gospodarki. Sklepy internetowe, podobnie jak galerie handlowe, odnotowują w ciągu kilku ostatnich tygodni roku wzmożony ruch. Z badania przeprowadzonego wśród sklepów internetowych działających na oprogramowaniu Shoper wynika, że niemal 40% właścicieli spodziewa się w tym czasie lepszych wyników sprzedaży niż przed rokiem.


Prawie 40% właścicieli sklepów internetowych ocenia, iż nadchodzący czas zakupów przedświątecznych przyniesie im lepsze lub znacznie lepsze wyniki finansowe niż przed rokiem. Co piąty właściciel sklepu internetowego szacuje wzrost sprzedaży na poziomie 25-49%. Zdaniem badanych źródłem pozytywnych prognoz jest przede wszystkim lepsza (ciekawsza) oferta produktowa sklepów niż w roku poprzednim (blisko 54,2% badanych), rosnąca liczba osób korzystających z Internetu a także wzrost rozpoznawalności marki sklepu wśród klientów.

Czy kusić klienta?

Zdecydowanie tak - niemal 70% ankietowanych właścicieli sklepów internetowych ma w planach przygotowanie wyjątkowych ofert dla kupujących. Rok temu było to 60% badanych. Co trzeci właściciel (30,7%) e-sklepu nie planuje żadnych dodatkowych działań (rok temu było to 41% badanych).

Czym skusić klienta?

Najpopularniejszym narzędziem w tym roku, podobnie, jak w latach poprzednich, jest przygotowanie atrakcyjnej oferty cenowej, promocji - wskazało je 60% badanych. Rok temu było to ponad 68%. Bardzo popularnym wśród właścicieli jest także zaproponowanie kupującym nowych, wyjątkowych produktów a także rabatów za zakup kilku rzeczy oraz kuponów rabatowych. Niemal 27% badanych zadeklarowało także udział w organizowanym już po raz czwarty Dniu Darmowej Dostawy.

Media społecznościowe górą!

Rok temu najbardziej popularnym rozwiązaniem była inwestycja w reklamę internetową (52,4%) w tym roku najczęściej wymienianym narzędziem dotarcia do klienta są akcje w mediach społecznościowych - co drugi właściciel (50,2%) planuje je podjąć. Na drugim miejscu pod względem popularności jest reklama on-line (ponad 49%), na trzecim wykorzystanie newsletterów - prawie 40% badanych deklaruje skorzystanie z tego narzędzia w celu dotarcia do klientów. Do 38% zmalało zainteresowanie działaniami SEO- rok temu było to 48,8%.

Obawy? Konkurencja i brak zaufania klientów

W 2011 roku największą przeszkodą dla handlu internetowego, według opinii badanych, było spowolnienie gospodarcze (34,8%). W 2012 silna konkurencja bezpośrednia (blisko 40%). W tym roku ponad 61% badanych ponownie wskazało na silną konkurencję bezpośrednią ale także na brak zaufania ze strony klientów - niemal 37%.

Zapowiada się kolejny, optymistyczny sezon zakupów świątecznych w e-sklepach. Biorąc pod uwagę planowane przez właścicieli działania oraz dobrane pod tym kątem narzędzia konsumenci powinni być zadowoleni. Na pewno będzie to, jak każdego roku - intensywny okres dla transakcji zawieranych on-line. - dodaje Krzysztof Krawczyk, Prezes DreamCommerce S.A.

Informacje o badaniu

Badanie zostało przeprowadzone w dniach 06.11.2013 - 20.11.2013 roku wśród właścicieli sklepów internetowych reprezentujących różne branże. W badaniu udział wzięło 365 respondentów. Odpowiedzi zostały zebrane na podstawie formularza ankiety, który zawierał pytania jednokrotnego i wielokrotnego wyboru.

Celem badania było poznanie opinii i nastrojów właścicieli e-sklepów w okresie najintensywniejszych zakupów internetowych. Konstrukcja pytań oraz poruszona problematyka pozwoliła również uzyskać informacje dotyczące narzędzi wykorzystywanych w działaniach promocyjnych a także barier hamujących dalszy rozwój handlu w sieci. W ten sposób wyłoniły się główne trendy w dziedzinie sprzedaży i działań marketingowych w nadchodzącym sezonie świątecznym.

Badanie zrealizowała firma DreamCommerce S.A. twórca i dostawca oprogramowania Shoper.

Pliki do pobrania