W tym artykule znajdziesz:

Ostatnie tygodnie roku to gorący okres przedświątecznych zakupów w sklepach internetowych. Podobnie jak w latach ubiegłych e-sklepy czekają na zwiększoną liczbę klientów. Z badania przeprowadzonego przez Shoper wynika, że ponad 35% właścicieli e-sklepów spodziewa się lepszych wyników sprzedaży niż przed rokiem.Ponad 35% badanych właścicieli e-sklepów twierdzi, że przedświąteczny okres zakupów przyniesie im znacznie lepsze wyniki finansowe niż przed rokiem. Co czwarty właściciel sklepu internetowego szacuje tegoroczne obroty i wyniki sprzedażowe na poziomie wyższym o 25-49% w stosunku do 2011 roku. 40,45% badanych uważa, iż poziom przedświątecznych zakupów będzie zbliżony do roku ubiegłego.

Ostatnie tygodnie roku to gorący okres przedświątecznych zakupów w sklepach internetowych. Podobnie jak w latach ubiegłych e-sklepy czekają na zwiększoną liczbę klientów. Z badania przeprowadzonego przez Shoper wynika, że ponad 35% właścicieli e-sklepów spodziewa się lepszych wyników sprzedaży niż przed rokiem.

Ponad 35% badanych właścicieli e-sklepów twierdzi, że przedświąteczny okres zakupów przyniesie im znacznie lepsze wyniki finansowe niż przed rokiem. Co czwarty właściciel sklepu internetowego szacuje tegoroczne obroty i wyniki sprzedażowe na poziomie wyższym o 25-49% w stosunku do 2011 roku. 40,45% badanych uważa, iż poziom przedświątecznych zakupów będzie zbliżony do roku ubiegłego. Właściciele e-sklepów wskazują na kilka źródeł tak optymistycznych prognoz. Przede wszystkim lepsza (ciekawsza) oferta sklepów niż w roku poprzednim (blisko 55% badanych) a także zwiększona liczba osób korzystających z Internetu, którą dostrzega prawie 17% ankietowanych.

Czym skusić klienta?

W tegorocznym badaniu nieco mniej, bo prawie 59% właścicieli deklaruje przygotowywanie ofert świątecznych niż rok temu, kiedy było to 64,4% ankietowanych. Ponad 41% sklepów internetowych nie planuje wprowadzenia żadnej oferty w tym czasie, dla przypomnienia w 2011 roku było to ponad 35%.Wśród właścicieli sklepów najpopularniejszym narzędziem zachęcania do zakupów jest niższa cena, promocja - 68,4% badanych wskazało właśnie to działanie. W minionym roku był to znacznie mniejszy odsetek - 41%. Jako kolejne wyjątkowe oferty dla klientów ankietowani wskazywali zarówno w tym, jak i minionym roku: “rabat za zakupy kilku produktów”, “kupony rabatowe”, “nowe produkty”.

Jak dotrzeć do klienta?

Wśród ankietowanych właścicieli e-sklepów najpopularniejszym rozwiązaniem jest inwestycja w reklamę internetową i deklaruje ją 52,4% ankietowanych. Jest to podobny poziom, jak w roku ubiegłym. Nieco wyższą pozycję niż rok temu - bo z wynikiem 48,8% zajmują działania SEO w wyszukiwarkach (w 2011 roku było to 43% badanych). Nieco więcej badanych (41,7%) niż rok temu (40%) planuje działania promocyjne przy wykorzystaniu mediów społecznościowych. W 2010 roku te trzy rozwiązania także były najpopularniejsze.

Obawy? Konkurencja i spowolnienie gospodarcze

W 2010 roku badani, jako główne zagrożenie dla e-handlu wymieniali umacnianie się bezpośredniej konkurencji. W 2011 roku konkurencja nadal odgrywała dużą rolę, jednak z badania wynikało, że największą przeszkodą dla handlu internetowego może być spowolnienie gospodarcze (aż 34,8% odpowiedzi). Natomiast w roku 2012 właściciele e-sklepów wskazywali ponownie na silną konkurencję bezpośrednią (blisko 40%) oraz spowolnienie gospodarcze (prawie 27% ankietowanych).

Sezon zakupów świątecznych w e-sklepach zapowiada się optymistycznie. Strategia działań promocyjnych przygotowana przez właścicieli na pewno zaspokoi oczekiwania konsumentów. Bogaty asortyment a także nowe sposoby dostawy - szybkie i wygodne dla obu stron - pozwolą zrealizować oczekiwania nawet najbardziej wybrednych kupujących. Bez wątpienia będzie to, jak co roku - intensywny okres dla transakcji on-line. - mówi Krzysztof Krawczyk, Prezes DreamCommerce S.A.

Informacje o badaniu

Shoper - lider wśród dostawców oprogramowania sklepów internetowych, zrealizował badanie mające na celu poznanie opinii i nastrojów właścicieli e-sklepów w zbliżającym się okresie przedświątecznym. Badanie koncentrowało się także na analizie planów w zakresie rozwoju swojej oferty przez sklepy internetowe, wykorzystania narzędzi promocyjnych oraz barier hamujących dalszy rozwój sprzedaży w sieci. W ten sposób udało się zidentyfikować główne trendy w dziedzinie sprzedaży i działań marketingowych w nadchodzącym sezonie świątecznym.

Badanie zostało przeprowadzone w dniach 08.11.2012 - 27.11.2012 roku wśród właścicieli sklepów internetowych reprezentujących różne branże. W badaniu udział wzięło 230 respondentów. Odpowiedzi zostały zebrane na podstawie formularza ankiety, który zawierał pytania jednokrotnego i wielokrotnego wyboru.

Pliki do pobrania