W tym artykule znajdziesz:

Przedsiębiorcy planujący założenie sklepu internetowego mogą spotkać się ze skrajnymi opiniami dotyczącymi kosztów uruchomienia takiego przedsięwzięcia. Czy własny e-commerce można uruchomić bezkosztowo, czy czeka nas poważna inwestycja sięgająca nawet 50 tys. złotych? Kokos.pl, platforma finansów społecznościowych, postanowił przyjrzeć się sprawie.

Przedsiębiorcy planujący założenie sklepu internetowego mogą spotkać się ze skrajnymi opiniami dotyczącymi kosztów uruchomienia takiego przedsięwzięcia. Czy własny e-commerce można uruchomić bezkosztowo, czy czeka nas poważna inwestycja sięgająca nawet 50 tys. złotych? Kokos.pl, platforma finansów społecznościowych, postanowił przyjrzeć się sprawie.

Polska to jeden z najdynamiczniej rozwijających się rynków e-handlu w Europie. Szacuje się, że co miesiąc powstaje nawet kilkaset nowych e-sklepów. Część z nich zakładają nowi przedsiębiorcy, a część to wejście w online przedsiębiorców działających do tej pory w kanałach tradycyjnych. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez pracownię Millward Brown na zlecenie Shoper, czołowego oprogramowania do sprzedaży przez internet, co trzeci właściciel stacjonarnego sklepu deklaruje chęć uruchomienia kanału online w dającej się określić perspektywie czasowej. Kusi go przede wszystkim szansa na łatwe i praktycznie nieograniczone dotarcie do nowych klientów.

- Profesjonalny i w pełni funkcjonalny sklep internetowy może powstać już za kwotę 1000 zł przy założeniu, że korzystamy z gotowych narzędzi do prowadzenia sprzedaży w internecie. Rozkręcenie własnego e-biznesu w dzisiejszych czasach jest znacznie tańsze i prostsze niż założenie małego sklepu osiedlowego – zauważa Joanna Tokarska z Kokos.pl, platformy finansów społecznościowych, na której mali przedsiębiorcy mogą pożyczyć pieniądze od prywatnych inwestorów.

Teoretycznie sklep internetowy można założyć w jeden dzień pod warunkiem, że ma się już przemyślaną strategię wejścia na rynek e-handlu. O czym warto pamiętać?

Hosting i domena

Na początek wystarczającym i wygodnym rozwiązaniem będzie skorzystanie z gotowego oprogramowanie do założenia i prowadzenia sklepu internetowego. Platformy oferujące tego typu rozwiązania proponują zwykle model abonamentowy (opłata raz na rok, rzadziej raz na miesiąc). Zwykle możemy liczyć na bardzo korzystne promocje na start. Pakiet podstawowy Shopera wykupimy już za 33 zł miesięcznie, czyli roczny abonament za korzystanie z oprogramowania kosztuje jedynie 396 zł. W cenie mamy zapewniony hosting z rocznym transferem do 300 GB, dostęp do panelu administracyjnego z limitem 10 tysięcy produktów oraz telefoniczne i mailowe wsparcie techniczne. Możemy też skorzystać z szeregu dodatków i gotowych integracji, związanych z płatnościami internetowymi, logistyką i promocją online.

Wymienione koszty to niewiele w porównaniu ze sklepem „szytym na miarę” przez agencję interaktywną. Za pracę programistów i reszty zespołu nad naszym sklepem zapłacimy od kilku do kilkudziesięciu tysięcy zł.

Gotowe platformy sklepowe umożliwiają również zakup domeny w atrakcyjnych cenach. Dobra domena jest jak atrakcyjna lokalizacja sklepu. Powinna być krótka i chwytliwa, aby klienci wygodnie docierali pod nasz adres. Ceny wahają się od symbolicznej złotówki do… górnego limitu właściwie nie ma. Wszystko zależy od popularności frazy oraz końcówki. Więcej zapłacimy za nazwy anglojęzyczne z końcówką .com. Ceny rodzimych domen .pl zaczynają się od około 50 zł. Na wykup pakietu kilku najpopularniejszych rozszerzeń, takich jak .com.pl i .eu nie powinniśmy wydać więcej niż 100 zł rocznie.

Projekt graficzny

P

latformy, na których można założyć sklep, oferują wachlarz gotowych i, co istotne, responsywnych projektów, które możemy mieć w cenie abonamentu lub nabyć w kwocie nie wyższej niż 400 zł. Możemy, a czasem musimy, przy tym przeprojektować niektóre elementy według naszych potrzeb. Drobne prace grafika lub pomoc operatora platformy w dostosowaniu zmian do panelu to dodatkowy koszt od kilkuset do 1000 zł. Za profesjonalny, całkowicie indywidualny projekt graficzny e-sklepu zapłacimy minimum 2 tys. zł.

Certyfikat SSL

Certyfikat SSL, dzięki szyfrowaniu komunikacji między komputerami, zapewnia poufność danych przesyłanych drogą elektroniczną. Jest przypisany do danej domeny i zabezpiecza transakcje gotówkowe dokonywane za pośrednictwem witryny internetowej. Wykupimy go za kwotę od około 79 zł za rok. Czy to konieczne? Certyfikaty stanowią gwarancję wiarygodności sklepu w oczach klientów, wyżej pozycjonują stronę w przeglądarkach oraz są wymagane, jeśli zamierzamy zintegrować swój sklep z Facebookiem.

Regulamin

Część przyszłych e-przedsiębiorców zapewne pominęłaby ten punkt lub wykorzystała któryś z krążących w sieci szablonów. Regulamin to jednak podstawa prawna umowy zdalnej z klientem. Powinien być dopasowany do specyfiki e-sklepu oraz regulować wszystkie kluczowe kwestie związane z jego funkcjonowaniem. W wersji tańszej, regulamin może za nas stworzyć np. Kreator Regulaminów. Za przygotowanie indywidualnego, poprawnie sformułowanego regulaminu e-sklepu kancelaria prawna wystawi nam rachunek na ok. 500 zł.

Treści

Kluczem do sukcesu sprzedaży online jest rzetelna i atrakcyjna informacja produktowa. Jeśli nie dysponujemy zdjęciami przekazanymi przez producentów sprzedawanych towarów, czeka nas inwestycja w profesjonalną sesję produktową. Koszt packshotowego zdjęcia produktu waha się od około 20 zł do nawet 100 zł za fotografię 360 stopni. Opisy produktów „chodzą” w sieci za około 3 zł za sztukę. Jeśli nie mamy na oku zaufanych podwykonawców, warto skatalogowaniem i umieszczeniem na stronie asortymentu zająć się samemu, ponieważ to my odpowiemy za wszelkie niezgodności towaru z opisem.

Pliki do pobrania