W tym artykule znajdziesz:
Platforma Shoper odnotowała 76 proc. wzrost obecnych w e-sklepach seniorów, co przełożyło się także na większa liczbę i wartość transakcji. Czy nadciąga właśnie zapowiadany przez ekspertów czas “srebrnych wilków” w e-commerce?
Platforma Shoper odnotowała 76 proc. wzrost obecnych w e-sklepach seniorów, co przełożyło się także na większa liczbę i wartość transakcji. Czy nadciąga właśnie zapowiadany przez ekspertów czas “srebrnych wilków” w e-commerce?
Wzrasta liczba internautów powyżej 65 roku życia - według raportu CBOS z 2017 r. było to już 23 proc. najstarszych Polaków. Znajdują oni w sieci interesujące ich tematycznie fora, wydarzenia, nowych znajomych i własne media. Coraz częściej także robią zakupy. Z danych Shoper wynika, że ruch w e-sklepach w tej grupie wiekowej wzrósł aż o 76 proc. w ciągu roku.
Co kupują seniorzy?
Seniorzy najchętniej wybierają produkty z kategorii “dom i ogród” oraz “elektronika użytkowa”. Na artykuły z tych branż wydali najwięcej - wyprzedzając w tym liczniejszą grupę przedemerytalną (55-64 lata). Duży wzrost zainteresowania wśród seniorów odnotowały także delikatesy online oraz sklepy z kategorii “zdrowie i uroda”.
Cena nie jest już głównym czynnikiem sukcesu e-sklepu, jej miejsce zajęła wygoda zakupów. Żeby zwiększyć sprzedaż wśród seniorów znaczenie ma przejrzysta witryna, prosta nawigacja i łatwy checkout. Jak pokazują badania grupa 65+ rezygnuje z zakupów szybciej w porównaniu z grupą 55+. Wpływ może na to mieć niedostosowanie stron do starszych użytkowników np. przez brak możliwości zmiany czcionki na większą, czy kontrastu kolorów. Zainteresowanie ofertą sklepu wymaga innego podejścia również do promocji. Reklamy skierowane do nastolatków często podkreślają bunt, dbałość o wygląd, co zupełnie nie zainteresuje dużo starszych odbiorców, do których bardziej przemawiają wartości rodzinne i bezpieczeństwo - mówi Jacek Zientkiewicz Brand Manager platformy Shoper.
Srebrne wilki na polowaniu online
Seniorzy trafiają do e-sklepów platformy Shoper przede wszystkim za pośrednictwem Google. Aż ⅔ ich ruchu pochodzi z organicznych wyszukiwań oraz AdWords. Zaczyna także wzrastać przekierowanie z mediów społecznościowych - “nowi” seniorzy mieli już szansę się z nimi spotkać i użyć, co przekłada się na wzrosty ruchu z tego kanału o 132 proc. rok do roku. Największy wzrost odnotowały agregatory takie jak: ceneo.pl, skąpiec.pl, z których ruch zwiększył się o blisko 200 proc.
Więcej transakcji i przychodów
Większy ruch dał się także odczuć we wzroście transakcji o 41 proc., który w pozostałych grupach wiekowych wyniósł średnio 32 proc. Wartość zakupów, które seniorzy zrobili, była o ⅓ większa w porównaniu do zeszłego roku. Podobnie było w grupie przedemerytalnej (55-64 lata). Wśród młodszych użytkowników wzrost wyniósł od 2 do 24 proc. Seniorzy spędzają na stronach internetowych więcej czasu niż inne grupy. Szukają bardzo dokładnych opisów produktów, chcąc mieć pewność, że ich zakup będzie dobry.