W tym artykule znajdziesz:
Sprzedaż serwisu aukcyjnego Allegro to największa transakcja serwisu internetowego w Polsce, a zarazem jedna z największych tego typu na świecie w ciągu ostatniego roku.
Sprzedaż serwisu aukcyjnego Allegro to największa transakcja serwisu internetowego w Polsce, a zarazem jedna z największych tego typu na świecie w ciągu ostatniego roku.
Grupę Allegro kupiły londyńskie fundusze private equity: Cinven, Permira i Mid Europa Partners. Dotychczasowy właściciel, południowoafrykański Naspers, za transakcję zyskał kwotę 3,25 mld dolarów. – To dobra cena za polskiego lidera e-commerce. Polski rynek zakupów internetowych cały czas rośnie za sprawą nowych e-sklepów – polskich i zagranicznych. Polacy mogą już kupować na popularnych azjatyckich serwisach, na Amazon.de, a na horyzoncie widać Marketplace Facebooka. Nowi właściciele Allegro stoją zatem przed wyzwaniem utrzymania dotychczasowej pozycji i posiadania 40 proc. rynku – ocenia Tomasz Tybon, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży w Dreamcommerce, dostawcy oprogramowania dla sklepów Shoper.
Pod względem wartości, transakcja sprzedaży Allegro nie ma sobie równych w polskiej branży e-commerce. Co więcej, plasuje się w czołówce przejęć i zmian właścicielskich jakie ogłoszono w ostatnim roku na globalnym rynku.
W grudniu 2015 r. koncern Global Payments, dostawca technologii usług płatniczych, poinformował o zamiarze przejęcia firmy Heartland Payment Systems. Ta druga świadczy usługi przetwarzania płatności bezgotówkowych za pośrednictwem kart kredytowych, debetowych i prepaidowych oraz czeków. Wartość transakcji to 4,3 mld dolarów. O 300 mln dolarów mniej zapłacił chiński potentat e-commerce, Alibaba, za 100 proc. udziałów w serwisie Youku Tudou, umożliwiającym strumieniowe odtwarzanie wideo. Transakcję sfinalizowano w kwietniu 2016 r. – wcześniej Alibaba posiadał 16,7 proc. udziałów w serwisie, określanym mianem chińskiego YouTube’a.
3,3 mld dolarów to kwota, jaką zapłaciła sieć supermarketów Walmart za startup Jet.com – internetową platformę sprzedażową, określaną nawet mianem alternatywy dla Amazon.com. To największa jak dotąd transakcja w amerykańskim e-commerce. Kilka tygodni wcześniej Salesforce, dostawca platformy wsparcia sprzedaży SalesCloud, poinformował o kupnie firmy Demandware, producenta chmurowego oprogramowania e-commerce. Wartość transakcji – 2,8 mld. dolarów.
Kolejną transakcją w sektorze technologii usług płatniczych jest przejęcie przez Total System Services Inc., firmy TransFirst. TSYS zapłaciła 2,35 mld dolarów poprzedniemu właścicielowi TransFirsta, Vista Equity Partners, a transakcję sfinalizowano w kwietniu br. Tymczasem już w maju Vista Equity Partners wydał 1,79 mld. na zakup Marketo, producenta oprogramowania do automatyzacji procesów marketingowych.
Wspomniany już Naspers pod koniec ubiegłego roku wszedł w posiadanie większościowego pakietu udziałów w rosyjskim serwisie e-commerce Avito.ru. Cena, jaką zapłacił koncern za zwiększenie udziałów z 17,4 do 67,9 proc., wyniosła 1,2 mld dolarów.
W lipcu br. głośno zrobiło się o inwestycji koncernu Unilever, handlującego środkami czystości i higieny osobistej oraz artykułami żywnościowymi w Dollar Shave Club. Kupno tego startupu, sprzedającego maszynki do golenia w modelu subskrypcyjnym, kosztowało Unilever miliard dolarów w gotówce. Taką samą kwotę zapłacił koncern Alibaba za większościowy pakiet udziałów w sklepie internetowym Lazada.com, działającym na rynku południowoazjatyckim. Transakcja jest największą zagraniczną inwestycją chińskiego giganta.
- Obecność polskiego serwisu w top 10 przejęć w światowym e-commerce potwierdza wartość rodzimego rynku zakupów internetowych. Polska jest cały czas świetnie rozwijającym się graczem na tym polu. W ciągu ostatnich trzech lat liczba sklepów zakładanych na platformie Shoper potroiła się. Samo Allegro wypromowało sprzedaż internetową wśród Polaków, którzy chętnie otwierają dodatkowy kanał sprzedaży w postaci własnego e-sklepu - podaje Tomasz Tybon z Dreamcommerce.