W tym artykule znajdziesz:
Reklama w wyszukiwarce jest jedną z podstawowych metod promocji sklepów internetowych. Z danych platformy Shoper wynika jednak, że tego typu działania prowadzi jedynie co drugi e-sklep. Powodem jest brak środków i doświadczenia.
Reklama w wyszukiwarce jest jedną z podstawowych metod promocji sklepów internetowych. Z danych platformy Shoper wynika jednak, że tego typu działania prowadzi jedynie co drugi e-sklep. Powodem jest brak środków i doświadczenia.
56 proc. e-sklepów nigdy nie prowadziło kampanii AdWords – tak wynika z danych platformy Shoper. Tymczasem wyszukiwarka to miejsce, od którego klient bardzo często zaczyna zakupy w sklepie internetowym. Szuka interesującego go produktu, sprawdza cenę i dostępność w różnych witrynach. Na samym początku lejka sprzedażowego sklepy powinny maksymalizować wysiłki, by trafiło do nich jak najwięcej klientów. Głównymi sposobami na to jest pozycjonowanie sklepu i reklama AdWords. Nawet jeśli w wynikach wyszukiwarki sklep przegrywa z konkurencją, poprzez reklamę tekstową AdWords czy Google Shopping ma szansę na ściągnięcie ruchu na swoją stronę.
Umożliwienie sklepom dostępu do ekspertów od marketingu internetowego to jeden z pierwszych kroków do profesjonalizacji e-sklepów. Powodem nieprowadzenia kampanii reklamowych jest bowiem najczęściej brak wiedzy na ten temat – tak przyznało 46 proc. ankietowanych przez platformę Shoper sklepów. Dla 28 proc. sprzedawców działanie jest zbyt kosztowne a dla 11 proc. zajmuje zbyt wiele czasu.
- Uruchomić i zatowarować e-sklep to jedno, pozyskać do niego ruch to już zupełnie co innego – ocenia Tomasz Tybon, dyrektor ds. sprzedaży w firmie Dreamcommerce, dostawcy oprogramowania Shoper. – Rozpoczynając sprzedaż w internecie trzeba się znać nie tylko na oferowanych produktach, ale również na mechanizmach marketingu internetowego. Nie wszyscy sprzedawcy taką wiedzę posiadają, a jest ona bardzo istotna już na samym początku. Żeby pomóc e-sklepom na starcie, na początku 2016 r. platforma Shoper wprowadziła usługę Sklep z zamówieniami, w ramach której każdemu nowemu sklepowi uruchamiana jest i bezpłatnie prowadzona miesięczna kampania AdWords. Po miesiącu sklep może kontynuować współpracę z platformą, prowadzić kampanię sam lub zlecić agencji.
E-sklepy rzadko jednak zostają klientami agencji performance marketingowych ze względu na zbyt małe budżety, którymi dysponują. Według ankiety połowa sklepów jest w stanie przeznaczyć na dwumiesięczną kampanię AdWords nie więcej niż 500 zł. Tyle samo sprzedawców jest w stanie zaakceptować koszt pojedynczej transakcji przychodzącej z reklamy Google na poziomie 5 proc. wartości koszyka zakupowego. 28 proc. sklepów nie potrafi określić takiego kosztu, co również potwierdza brak doświadczenia z narzędziami marketingowymi.
- Po ponad roku prowadzenia kampanii dla sklepów widzimy, jak bardzo taka usługa była naszym sklepom potrzebna. Dotychczas blisko 300 klientów skorzystało z prowadzonych przez nas kampanii – wylicza Tomasz Tybon. Do tej pory platforma wygenerowała klientom ponad 4,6 mln zł przychodu. W marcu ruszyła usługa kampanii AdWords dla sklepów korzystających z oprogramowania w Indiach i Turcji. Niedługo Shoper planuje również zaproponować sklepom pomoc w prowadzeniu kampanii na Facebooku.
Co wziąć pod uwagę przy rozpoczynaniu kampanii AdWords radzi ekspert Google: - Przy planowaniu kampanii dla sklepu internetowego, ważne by skupić się przede wszystkim na celu. Odpowiedzieć sobie na pytanie: co chcemy tymi działaniami osiągnąć i w jakim przedziale czasowym? Czy chodzi tylko o zwiększenie sprzedaży, czy może też o poprawę rozpoznawalności brandu platformy i zwiększenie bazy klientów? Tak samo jak we wszystkich innych aspektach biznesu, kluczowe jest tutaj podejście strategiczne oraz długofalowe planowanie działań i budżetów – wyjaśnia Grzegorz Sawicki, ekspert Google Marketing Solutions.
Dane pochodzą z internetowej ankiety wypełnionej przez 413 e-sklepy z platformy Shoper od stycznia 2016 do marca 2017.