W tym artykule znajdziesz:
Wirtualny konsultant w urządzeniu mobilnym to korzyść zarówno dla przedsiębiorców, jak i konsumentów. Pierwszym umożliwia sprawniejsze komunikowanie oferty i zbieranie opinii od użytkowników; drugim pozwala na bieżąco kontrolować proces zakupowy, a jednocześnie trzymać rękę na pulsie promocji i ofert specjalnych.
Wirtualny konsultant w urządzeniu mobilnym to korzyść zarówno dla przedsiębiorców, jak i konsumentów. Pierwszym umożliwia sprawniejsze komunikowanie oferty i zbieranie opinii od użytkowników; drugim pozwala na bieżąco kontrolować proces zakupowy, a jednocześnie trzymać rękę na pulsie promocji i ofert specjalnych.
W arsenale nowoczesnego przedsiębiorcy można znaleźć sporo narzędzi marketingu bezpośredniego, służących do komunikowania się zarówno z obecnymi, jak i potencjalnymi klientami, w tym tak popularne i sprawdzone, jak: telemarketing, e-mail marketing i wiadomości SMS. Problem w tym, że te klasyczne formy komunikacji nie zawsze odpowiadają potrzebom klienta współczesnego, bardziej wymagającego niż kiedyś. Dlatego komunikacja kupującego ze sprzedawcą nie polega już tylko na informowaniu o nowościach produktowych. Nawet jeżeli ocena jakości obsługi jest czysto subiektywna, klient oczekuje zainteresowania, szybkiej informacji, możliwości konsultacji oraz oznak zainteresowania ze strony sklepu. Jeżeli te oczekiwania nie zostaną spełnione, kupujący mogą się zrazić i stracić zainteresowanie ofertą.
Z kolei sklep, aby skutecznie obsłużyć wszystkich klientów, musi dysponować narzędziami do zautomatyzowanej obsługi komunikacji dwustronnej. Dlatego obok klasycznych metod komunikacji coraz większy nacisk kładzie się na marketing za pośrednictwem serwisów społecznościowych oraz aplikacji mobilnych z funkcją chatbota. Mobilny komunikator to najbardziej intuicyjny i wygodny dla klienta sposób utrzymywania kontaktu ze sprzedawcą.
Najpopularniejszym obecnie mobilnym komunikatorem jest Messenger. Jak wynika z danych serwisu eMarketer.com, w 2015 r. korzystało z niego 37 proc. użytkowników takich aplikacji. Dla porównania WhatsApp czy Skype mogą pochwalić się statystykami na poziomie 33 i 21 proc. Co miesiąc za pośrednictwem Messengera ponad miliard ludzi na całym świecie przesyła sobie kilka miliardów wiadomości i niemal 20 miliardów plików multimedialnych. W Polsce z Messengera korzysta codziennie średnio 49 proc. wszystkich internautów, którzy spędzają w nim przeciętnie ponad 13 minut na dobę.
Biorąc pod uwagę popularność, jaką cieszy się Messenger wśród użytkowników tabletów i smartfonów, wykorzystanie go w roli narzędzia do komunikacji bezpośredniej na linii klient-sklep jest czymś zupełnie naturalnym. To trend, obok którego nie mogą przejść obojętnie ani dostawcy produktów e-commerce, ani przedsiębiorcy poważnie myślący o swoich internetowych biznesach. Dość wspomnieć, że integrację z Messengerem już kilka miesięcy temu ogłosiła tak uznana globalna marka e-commerce jak Shopify.
W Polsce integrację z Messengerem umożliwia m.in. platforma gotowych sklepów internetowych Shoper. Dzięki integracji aplikacji Messenger z oprogramowaniem Shoper właściciel może informować klientów o promocjach i zmianach w asortymencie sklepu w sposób zautomatyzowany – to szczególnie ważne w branży e-commerce, gdzie liczy się efektywność obsługi zamówień. Klient z poziomu komunikatora w smartfonie może nawiązać kontakt z e-sklepowym botem i zadać mu pytanie na temat oferty. W oparciu o uzyskane dane będzie mógł bezpośrednio z poziomu aplikacji złożyć zamówienie, a następnie śledzić jego status.
Integracja oprogramowania do prowadzenia e-sklepu z Messengerem odbywa się z poziomu zakładki Aplikacje, dostępnej w panelu administracyjnym sklepu. Po wybraniu pozycji Messenger i zainstalowaniu aplikacji należy ją jeszcze skonfigurować – do tego trzeba połączyć sklep z kontem na Facebooku. Funkcja chatbota w aplikacji mobilnej Messenger stanie się dostępna dla klientów, gdy w ustawieniach strony Facebooka zmienimy wartość pozycji Automatyczne rozmowy na Tak.