W tym artykule znajdziesz:
Trend premium w modelach typu SaaS udowadnia, że nadają się one nie tylko dla początkujących i małych. Platformy takie jak Shopify czy Shoper wprowadziły usługę, która konkuruje z dedykowanymi e-sklepami.
Trend premium w modelach typu SaaS udowadnia, że nadają się one nie tylko dla początkujących i małych. Platformy takie jak Shopify czy Shoper wprowadziły usługę, która konkuruje z dedykowanymi e-sklepami.
Dostawcy oprogramowania dla sklepów internetowych w formie opłacanej w abonamencie usługi (ang. Software as a Service) często muszą walczyć z mitem, że ich rozwiązania dobre są tylko dla początkujących i małych biznesów. Jako argument poświadczający tę opinię podaje się ograniczenia, jakie na e-sklep nakłada platforma – brak możliwości wprowadzania indywidualnych rozwiązań, dostosowywania wybranego oprogramowania do potrzeb konkretnego biznesu. Tymczasem, gdyby rzeczywiście tak było, na obecnie bardzo konkurencyjnym rynku platform ich klienci szybko by się z nimi pożegnali. Model SaaS zobowiązuje dostawcę oprogramowania do śledzenia trendów w e-handlu, odpowiadania na potrzeby klientów i stawiania na rozwój dużo mocniej niż każdy sklep z osobna. A branża szybko się rozwija, włączają się do niej nowi, duzi gracze, którzy potrzebują bardziej zaawansowanych rozwiązań.
Shopify, lider światowego e-commerce, w 2014 wprowadził nową usługę dedykowaną dużym i szybko rozwijającym się e-sklepom. Shopify Plus zostało stworzone dla dużych brandów wchodzących do e-handlu lub szukających wygodniejszych rozwiązań oraz dla klientów, którzy korzystali z platformy i dynamicznie się rozwinęli. Przechodząc na wyższą wersję zyskali obsługę sklepu bez limitów i dedykowane wsparcie przez całą dobę. W 2016 r. liczba sklepów korzystających z Shopify Plus wzrosła do 2,5 tys., wśród nich można wymienić Red Bulla, Wikipedię, Los Angeles Lakers czy Teslę.
Podobny ruch w minionym roku wykonała platforma Shoper. Klienci Shoper Premium mogą liczyć na dostosowanie oprogramowania do własnych potrzeb i kompleksową migrację z innego systemu. Zyskują jednocześnie dostęp do doświadczenia ekspertów, którzy prowadzą całą analizę wdrożenia oraz doradzają najlepsze rozwiązania dla konkretnych potrzeb. Pracują nad szybkim i sprawnym wdrożeniem oraz pozostają do dyspozycji w każdym momencie, gdy klient potrzebuje wsparcia technicznego.
Z Shoper Premium korzysta obecnie m.in. sklep Krugermatz.com. Firma już wcześniej pracowała na oprogramowaniu platformy Shoper, teraz sklep został przeniesiony na usługę premium i zyskał dedykowaną infolinię oraz indywidualną pomoc techniczną. – Zdecydowaliśmy się na model SaaS ponieważ to rozwiązanie wydało nam się najrozsądniejsze, biorąc pod uwagę potrzeby i wymagania naszej firmy. Oprócz stabilnej pracy, daje nam dostęp do stale rozwijanych aplikacji, a przy tym jest modelem dużo bardziej atrakcyjnym cenowo w porównaniu do dostępnych rozwiązań alternatywnych. Jeśli chodzi o wpływ prowadzenia e-sklepu na wyniki sprzedażowe, to porównując przychody z lat 2015-2016 można zauważyć, że zyski pochodzące ze sklepu internetowego wzrosły dwukrotnie. W ciągu tych miesięcy znacznie rozszerzyliśmy ofertę naszej marki, jednak z pewnością na wzrost dochodów miało wpływ przeniesienie sklepu na platformę Shoper. W najbliższych latach będziemy dążyć do dalszego rozwoju, wprowadzając nowe produkty - komentuje Hubert Zadrożny, Kierownik IT Krüger&Matz.
Sklepy korzystające z wersji premium mają do dyspozycji więcej mocy obliczeniowej, dzięki czemu zyskują na wydajności i są w stanie obsłużyć większy ruch. Podczas reklam emitowanych w telewizji, strona sklepu Kruger&Matz odnotowywała dziewięć tysięcy odsłon na minutę (150 na sekundę), działając przy tym bezproblemowo. – Wydajność sklepom klientów premium zapewniamy stosując mechanizm zapisywania całej zawartości stron internetowych sklepu w pamięci RAM. Odwiedzającym strona nie ładuje się od zera ale wczytuje właśnie z pamięci, co trwa znacznie krócej, nawet 10 ms. Dla porównania standardowe generowanie strony trwa 200-300 ms. Dzięki temu sklep jest w stanie wytrzymać bardzo duże i gwałtowne skoki ruchu, np. tysiące odwiedzin jednocześnie podczas reklam w TV lub akcji marketingowych w mediach społecznościowych skoordynowanych na konkretną godzinę – tłumaczy Grzegorz Sadłoń, prowadzący projekt Shoper Premium.
Nowe usługi, które wprowadzają platformy SaaS, wpisują się w rewolucję DIFM (ang. Do-It-For-Me, czyli zrób to za mnie). Po kilkunastu latach upowszechniania się software as a service, ten model wchodzi w kolejny etap, na którym liczy się już nie tylko oprogramowanie. Równolegle z automatyzacją i technologią firmy zaczynają oferować rzetelny know-how i własną pracę. Klient zyskuje w ten sposób kompleksowe wsparcie i może się całkowicie poświęcić rozwijaniu biznesu.
Autor: Tomasz Tybon, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży w firmie Dreamcommerce, dostawcy oprogramowania dla sklepów internetowych Shoper