W tym artykule znajdziesz:

W internecie można oferować nie tylko przedmioty. Czym sprzedawanie usług i produktów różni się od siebie? Jak prowadzić model usługowy w e-handlu, radzi platforma Shoper.

W internecie można oferować nie tylko przedmioty. Czym sprzedawanie usług i produktów różni się od siebie? Jak prowadzić model usługowy w e-handlu, radzi platforma Shoper.

Wszystko zaczyna się od wyszukiwarki

W wyszukiwarce zaczynają się poszukiwania kursu BHP dla pracowników, warsztatów robienia sushi czy przygody w escape roomie. To główny argument za tym, by sprzedaż usług prowadzić w internecie. – Obok e-sklepów opartych na tradycyjnym modelu sprzedaży produktów, na naszej platformie działają również te z usługami. Sklep staje się dla nich wygodnym sposobem na dystrybuowanie usług, począwszy od ich prezentowania i promocji, po szybkie i bezpieczne płatności oraz akceptację regulaminu – wylicza Tomasz Tybon, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży w firmie Dreamcommerce, dostawcy oprogramowania dla sklepów internetowych Shoper.

Co tak naprawdę sprzedajesz?

W przypadku e-sklepu z usługami – czy będzie to wynajęcie opieki do dzieci, kurs kulinarny czy porady prawnicze - przedmiotem na sprzedaż staje się czas, wiedza i sam oferujący usługi. Choć usługa jest wirtualna, korzyścią, która skłoni klienta do zakupu powinien być konkretny efekt – np. zdobycie nowej umiejętności czy rozwiązanie problemu.

Bardzo ważne jest przedstawienie dostawcy usługi – podczas gdy zakładka „o nas” w tradycyjnym sklepie internetowym znajduje się na dole lub z boku, a w centrum uwagi pozostają produkty, tutaj informacje o dostawcy usług grają główną rolę. Profesjonalne przedstawienie go wpływa na wiarygodność świadczonych przez niego usług.

Co powinno znaleźć się w e-sklepie z usługami?

Tak jak sprzedawane produkty, podobnie oferowane usługi powinny być wyczerpująco opisane i zawierać konkrety. Oprócz zakładanych efektów i korzyści, również czas trwania, terminy, miejsce, informacje o tym, dla kogo jest przeznaczona usługa. Tym, co przekonuje nowych klientów do skorzystania z zakupów, są opinie tych, którzy już skorzystali z usługi. Warto więc uaktualniać opis na stronie o opinie uczestników i zdjęcia pokazujące przebieg bądź efekty usługi.

Platforma sklepowa pozwala na czytelne zaprezentowanie oferty i dodanie opisów. Jeśli usługi nie mają konkretnych cen, można je ukryć w systemie. Ale to właśnie jasna prezentacja cennika jest główną zaletą e-sklepu. Podane koszty i określone w regulaminie zasady współpracy dają klientowi poczucie bezpieczeństwa i pewności realizacji zamówienia. Z drugiej strony dodanie do koszyka i zakup z poleceniem zapłaty zobowiązuje klienta do wywiązania się z jego obowiązków, co jest korzyścią dla e-sklepu.

Dla osób oferujących bilety na wydarzenia czy szkolenia w różnych terminach przydatne będzie podpięcie kalendarza, tak by składając zamówienie klient wybierał konkretną datę. System rezerwacyjny pomoże tym samym świadczącemu usługi nie sprzedać więcej, niż jest w stanie wykonać.

Warto pomyśleć nad wprowadzeniem opcji kupowania usług „na prezent”. Takie formy upominków cieszą się dużą popularnością. Stanowią inspirację dla tych, którzy nie mają pomysłu i pomoc dla zapominalskich, którzy kupują i drukują bon w ostatniej chwili.

Myśl o rozbudowywaniu oferty

- Według naszego ostatniego raportu systematyczne wzbogacanie oferty jest jednym z kluczowych czynników wpływających na sprzedaż. Dodawanie do sklepu nowych produktów zachęca byłych i obecnych klientów do ponownych zakupów i wpływa na pozyskanie nowych. Przy rozbudowywaniu oferty trzeba kierować się przede wszystkim potrzebami kupujących – sugeruje Tomasz Tybon z platformy Shoper. Jeśli powodzeniem cieszy się jeden rodzaj szkoleń, warto stworzyć kolejne moduły pogłębiające problem lub nawiązujące do podobnej tematyki. Dobrym pomysłem jest też dostosowanie warsztatów do różnych grup docelowych. Prowadząca Akademię Gotowania Grupa Gastronomiczna Best Food (http://thebestfood.pl) w ofercie posiada ogólne warsztaty kulinarne, warsztaty dla firm oraz warsztaty dla dzieci, wśród nich zajęcia dla szkół i przedszkoli, dla nastolatków oraz urodzinki i półkolonie kulinarne.

Warsztaty czy szkolenia często pojawiają się również jako uzupełnienie oferty sklepu sprzedającego produkty z wybranej dziedziny. Np. sklep Gohero.pl ze sprzętem filmowym sprzedający drony i kamery GoPro stworzył dla swoich klientów Akademię Filmowania, składającą się z różnego rodzaju szkoleń z operowania statkami bezzałogowymi. Obsługi tego typu urządzeń wymaga zdania egzaminów, do których przygotowują eksperci ze sklepu – pomagają tym samym klientom realizować się nie tylko poprzez sprzedaż sprzętu ale również dopasowane do nich usługi.

Pliki do pobrania