W tym artykule znajdziesz:
Dokładnie 15 minut i 44 sekundy - tyle trwa przeciętnie wizyta w e-sklepie na platformie Shoper zakończona zakupem. Firma przeanalizowała dane od kilku tysięcy swoich klientów na temat czasu, jaki w ich sklepach spędzają kupujący. Wpływa na niego zarówno ich płeć jak i wiek. Najbardziej wydłuża go jednak decyzja o udaniu się “do kasy”, choć i tak w sieci wszystko trwa o wiele krócej niż w tradycyjnych sklepach.
Dokładnie 15 minut i 44 sekundy - tyle trwa przeciętnie wizyta w e-sklepie na platformie Shoper zakończona zakupem. Firma przeanalizowała dane od kilku tysięcy swoich klientów na temat czasu, jaki w ich sklepach spędzają kupujący. Wpływa na niego zarówno ich płeć jak i wiek. Najbardziej wydłuża go jednak decyzja o udaniu się “do kasy”, choć i tak w sieci wszystko trwa o wiele krócej niż w tradycyjnych sklepach.
Według tegorocznego badania Gemius “E-commerce w Polsce”, obok całodobowej dostępności i niskich cen to właśnie czas jest najczęściej wymienianym czynnikiem skłaniającym do robienia zakupów w sieci. 71 proc. badanych uważa, że trwają one krócej niż w tradycyjnych sklepach. Przeciwnego zdania jest 14 proc. respondentów. A ponieważ większość niekoniecznie ma rację, Shoper postanowił sprawdzić, ile czasu spędzamy, odwiedzając sklepy internetowe. Platforma postanowiła również sprawdzić, czy zakupy w sieci zajmują więcej czasu kobietom czy mężczyznom i która generacja kupuje szybciej.
Window shopping w sieci
W Polsce nie dysponujemy dokładnym raportem analizującym czas spędzany na zakupach. Z badania „Payback Opinion Poll” opublikowanego wiosną 2018 r. wiemy jednak, że dla 60 proc. respondentów jednorazowe wyjście na zakupy zajmuje do godziny, a dla 30 proc. są to dwie godziny. Z kolei amerykański Time Use Instituce obliczył, że wizyta na zakupach w USA trwa średnio 43 minuty. W tym kontekście błyskawiczna wydaje się przeciętna wizyta w sklepie internetowym. Z danych Shopera wynika, że trwa ona średnio tylko 2 minuty i 30 sekund.
- Warto pamiętać, że wynik ten dotyczy wszystkich wejść na strony sklepów, nie tylko tych zakończonych transakcją kupna. To znaczy, że ujęty tu jest głównie window shopping w wersji online. Wiele osób trafia do sklepu przez wyszukiwarkę i chce tylko obejrzeć zdjęcia, sprawdzić cenę produktu czy jego parametry - zauważa Łukasz Kozłowski, Customer Success Manager Shopera - Dla sprzedawców to ważna wskazówka, by tak projektowali swoje sklepy, aby ich przewagi i zalety były widoczne zaraz po wejściu na stronę. Na przekonanie potencjalnego klienta mają zaledwie dwie minuty z małym okładem - dodaje.
Analiza wskazuje na niewielkie różnice ze względu na wiek i płeć kupujących. Najmniej czasu w e-sklepach spędzają mężczyźni do 24 roku życia - to średnio 2 minuty i 22 sekundy. W każdym kolejnym przedziale wiekowym czas ten wydłuża się o kilka sekund. Z kolei u kobiet jest odwrotnie. Kobiety z najmłodszej grupy wiekowej wchodzą do sklepów internetowych średnio na 2 minuty i 38 sekund, a ich starsze koleżanki, mamy i babcie kończą wizytę o kilka sekund szybciej.
Ciekawy jest również tygodniowy rozkład długości wizyt. Każda z grup wiekowych w weekendy spędza w e-sklepach średnio o 10-15 sekund mniej niż w dni robocze, od poniedziałku do piątku.
Mężczyźni szybciej się decydują?
Dane Shopera pokazują, że czas wizyty w sklepie online wydłuża się, gdy decydujemy się na dokonanie w nim zakupu. Dla odwiedzin zakończonych transakcją jest on ponad 6-krotnie dłuższy od średniej i wynosi przeciętnie 15 minut i 44 sekundy.
- Można zaryzykować tezę, że jeśli użytkownik spędza w naszym sklepie więcej niż kilka minut, jest naprawdę poważnie zainteresowany zakupem. Warto takie osoby na bieżąco identyfikować i kuć żelazo póki gorące np. wyświetlając im pop up z dodatkową zachętą za pomocą aplikacji Retargeting - podpowiada Łukasz Kozłowski z Shopera, dodając, że nie powinno być to ponaglenie, a komunikat z realną korzyścią. - Internauci kupują świadomie. Czytają opisy produktów, porównują podobne modele i ceny w innych sklepach. Na ten dłuższy czas składa się również wybranie metody dostawy czy sposobu płatności. Sprzedawcy powinni nie tyle skracać tę procedurę, co ją upraszczać, tak by kupujący nie rozmyślili się po drodze. Wnioski z analizy, którą wykonaliśmy w Shoperze pokrywają się z badaniami przeprowadzonymi przez analityków z Google. Badania te pokazują, że decyzja o zakupie często podejmowana jest sporo przed wejściem do sklepu (czy to internetowego czy tradycyjnego). W samym sklepie następuje jedynie egzekucja tej decyzji. - zauważa ekspert Shopera.
Najszybciej z zakupami radzą sobie mężczyźni w wieku 35-44 lat. Ich średnia wizyta zakończona kupnem produktów trwa 13 minut i 46 sekund. Najdłuższy czas zakupów (19 minut 32 sekundy) odnotowano w grupie panów powyżej 65 roku życia. U kobiet statystyka ma bardzo podobny rozkład, choć dla niemal każdej z grup wiekowych średni czas wizyty jest o kilkadziesiąt sekund dłuższy niż u mężczyzn (np. dla kupujących pań w wieku 25-34 lata wynosi on 15 minut i 23 sekundy, oraz 14 minut i 34 sekundy dla mężczyzn).
Dane, na których opiera się analiza, obejmują okres od stycznia do października 2018 r. i dotyczą wszystkich z kilku tysięcy sklepów działających w modelu SaaS na platformie Shoper.