W tym artykule znajdziesz:
W poniedziałki sklepy internetowe zarabiają dwa razy więcej niż w soboty - wynika z danych platformy sklepów internetowych Shoper, jak i operatora płatności online Blue Media. Pierwszego dnia tygodnia dużo więcej wizyt kończy się też zakupem niż w weekendy.
W poniedziałki sklepy internetowe zarabiają dwa razy więcej niż w soboty - wynika z danych platformy sklepów internetowych Shoper, jak i operatora płatności online Blue Media. Pierwszego dnia tygodnia dużo więcej wizyt kończy się też zakupem niż w weekendy.
Po wprowadzeniu zakazu handlu w niedziele, zakupy miały przenieść się do sieci, gdzie sprzedawać wolno przez całą dobę i siedem dni w tygodniu. Tak się częściowo stało - e-sklepy odnotowały niedzielne wzrosty sprzedaży. Wpisują się one jednak w znacznej mierze w ogólną tendencję panującą w branży e-commerce. Z raportu portalu Interaktywnie wynika bowiem, że wartość handlu online rośnie w Polsce w tempie przekraczającym 20 proc. rocznie.
Retail Institute na podstawie obserwacji i analiz wskazywał w 2017 r., że Polacy najchętniej odwiedzali galerie handlowe w soboty i niedziele. Z kolei badanie firmy IQS przeprowadzone już po wprowadzonych w marcu ubiegłego roku ograniczeniach w handlu, sugerowało, że zainteresowanie konsumentów przeniosło się na piątki. Analiza ekspertów Shopera pokazuje, że zamknięte supermarkety nie spowodowały jednak zmiany zwyczajów w sieci i przesunięcia gorączki e-zakupów na weekend. Sobota i niedziela w 2018 r. były na tej platformie najmniej popularnymi daniami zakupowymi w tygodniu.
- Intuicja podpowiada, że skoro w sieci można porównać tysiące ofert, a przejrzenie ich może potrwać bardzo długo, więc idealnym czasem na e-zakupy będzie weekend. Dane pokazują, że jest odwrotnie. W 2018 r. ruch w sklepach na naszej platformie był w weekendowe dni o 13 proc. mniejszy niż średnia od poniedziałku do piątku - opowiada Łukasz Kozłowski z Shopera - W soboty i niedziele ruch słabo przekłada się na faktyczne zakupy. Dzienna liczba transakcji w weekendy była w ubiegłym roku o 30 proc. mniejsza, a przychody sklepów aż o 43 proc. niższe niż w dni robocze. Słabsza od średniej sprzedaż dotyczy także dni świątecznych przypadających w środku tygodnia - zauważa ekspert Shopera.
Dane Blue Media z ostatniego kwartału 2018 roku, na podstawie liczby i wartości transakcji zakupów dokonanych przy wykorzystaniu Płatności Online Blue Media, w zasadzie potwierdzają wyniki Shopera. Ze względu na obroty poniedziałek jest ponad dwukrotnie mocniejszy niż sobota lub niedziela. To odpowiednio 20 proc. obrotów do 7 proc. w sobotę i 8 proc. w niedzielę.
- Co ciekawe, w niedzielę wartość transakcji była niska, ale gdy spojrzymy na ich liczbę - może nas zaskoczyć fakt, że jest ich tego dnia najwięcej w porównaniu do innych dni tygodnia. W niedziele przypadające na ostatni kwartał 2018 roku konsumenci finalizowali 18 proc. zakupów, ale też ewidentnie były to zakupy bardzo drobne, skoro stanowiły jedynie 9 proc. wartości sprzedaży w całym tygodniu. Poniedziałek był pod względem liczby dokonanych zakupów porównywalny i jednocześnie prowadzi ze względu na wartość zakupów. Poniedziałek powinien być ulubionym dniem e-sprzedawców - mówi Marcin Szczur z Blue Media.
Szczyt w poniedziałek, dołek w sobotę
Z danych Shopera wynika, że najaktywniejsi na e-zakupach jesteśmy w pierwszych dniach nowego tygodnia, a zwłaszcza w poniedziałek. Ruch na stronach sklepów tego dnia był w 2018 r. o 8 proc. wyższy niż tygodniowa średnia.
- Każdy sprzedawca powinien przeprowadzić podobną analizę dla swojego sklepu. Dla specyficznych branż poniedziałkowa górka i weekendowy dołek mogą okazać się nieco bardziej spłaszczone albo wręcz przeciwnie. Jeśli dane pokrywają się z ogólną tendencją na rynku e-commerce, warto popłynąć na fali i wykorzystać zwiększone zainteresowanie zakupami na początku tygodnia. Można w poniedziałki zaoferować niewielki rabat lub prezent, by małymi zachętami podbić sprzedażowy szczyt jeszcze wyżej - podpowiada Łukasz Kozłowski z Shopera.
Poniedziałek jest także dniem, kiedy najwięcej wizyt w e-sklepach kończy się sfinalizowaniem zakupu - 1 na 54. W soboty to tylko 1 na 80. Liczba poniedziałkowych transakcji w ubiegłym roku w sklepach internetowych Shopera przewyższała tygodniową średnią o 22 proc. i była prawie dwukrotnie wyższa niż średni wynik z soboty.
Podobnie wygląda statystyka dotycząca wydatków na zakupy online. W drugim półroczu 2018 r. typowe poniedziałkowe wydatki w sklepach na platformie Shoper przewyższały kwotę wydatków sobotnich aż o 133 proc. a średnią tygodniową o 29 proc.