W tym artykule znajdziesz:
Shoper, najchętniej wybierany dostawca infrastruktury do handlu internetowego w Polsce, kończy 18 lat. To właśnie we wrześniu 2005 roku, założyciele aktualnego lidera e-commerce zarejestrowali spółkę cywilną, która wprowadziła na rynek swój flagowy produkt - oprogramowanie do prowadzenia własnego sklepu internetowego o nazwie Shoper. Jak w tym czasie zmienił się rynek e-commerce?
Shoper, najchętniej wybierany dostawca infrastruktury do handlu internetowego w Polsce, kończy 18 lat. To właśnie we wrześniu 2005 roku, założyciele aktualnego lidera e-commerce zarejestrowali spółkę cywilną, która wprowadziła na rynek swój flagowy produkt - oprogramowanie do prowadzenia własnego sklepu internetowego o nazwie Shoper. Jak w tym czasie zmienił się rynek e-commerce?
Płyta CD z oprogramowaniem Shoper
– Startując z marką Shoper naszym celem było zaproponowanie sprzedawcom polskiego i przystępnego oprogramowania. Od początku chcieliśmy wspierać przedsiębiorców w otwieraniu i rozwijaniu własnych sklepów online, kładliśmy duży nacisk na obsługę klienta – tak początki marki wspomina jej współzałożyciel, Krzysztof Krawczyk
To właśnie on, razem ze swoim bratem Rafałem Krawczykiem, postanowił w 2005 roku wprowadzić na raczkujący dopiero w Polsce rynek e-commerce usługę, która pozwoli właścicielom firm sprzedawać swoje produkty online. Sam pomysł narodził się z prozaicznego powodu: bracia prowadzili firmę oferującą dostęp do Internetu, której działalność chcieli rozszerzyć o sklep internetowy. Ich e-sklep miał oferować radiowy sprzęt sieciowy oraz komputerowy. Szybko okazało się, że na rynku nie ma gotowych rozwiązań umożliwiających otwarcie takiego e-biznesu. Dlatego założyciele marki Shoper postanowili pomagać innym przedsiębiorcom w transformacji cyfrowej i wejściu do świata Internetu.
Sklep internetowy dostarczany… na płycie CD
Shoper na początku sprzedawany był w wersji pudełkowej – klient kupował płytę, do której była dołączana instrukcja oraz kontakt do wsparcia informatycznego firmy. Taki model dystrybucji był jednak skomplikowany zarówno dla dostawców oprogramowania, jak i klientów. Dlatego Shoper został przekształcony w rozwiązanie SaaS, czyli oprogramowanie na wynajem.
– Na rynku dostępne były rozwiązania open source i rozwiązania dedykowane, ale zbyt kosztowne dla przeciętnego sprzedającego, który najczęściej wybierał wtedy serwis aukcyjny. Shoper natomiast jako SaaS – sprzedawany jako usługa – miał przyciągać przede wszystkim dostępnością. Chcieliśmy sprzedawać sklepy internetowe, które zaspokoją podstawowe potrzeby sprzedawcy, będą dla niego przystępne i wsparte pomocą techniczną – tak początki marki wspomina jej współzałożyciel, Krzysztof Krawczyk
Jak zmienił się Shoper?
Właścicielem pierwszego sklepu działającego na oprogramowaniu Shoper był licealista sprzedający książki. Zachęcał do zakupów chwytliwym sloganem: “oszczędzaj czas, kupuj książki przez Internet”. Początkowo oprogramowanie do prowadzenia sklepu internetowego było bardzo podstawowe. Dopiero później, z czasem, firma inwestowała w rozwój infrastruktury, poszerzając ją o kolejne usługi i funkcjonalności, dodając wewnętrzne płatności online (Shoper Płatności), logistykę (Shoper Przesyłki), czy wprowadzając obsługę kampanii reklamowych (Shoper Kampanie).
Zarząd firmy Shoper wraz ze współzałożycielem.
Od lewej: Anna Miśko - CPO, Paweł Rybak - CCO, Marcin Kuśmierz - CEO, Piotr Biczysko - CFO, Krzysztof Krawczyk - założyciel Shoper
Przełomowym dla rozwoju Shopera jest 2021 rok. To właśnie wtedy do kluczowej kadry menadżerskiej dołączają: w roli Prezesa firmy – Marcin Kuśmierz (wieloletni prezes home.pl), Paweł Rybak (wieloletni prezes Sunrise System) jako członek zarządu ds. komercyjnych oraz jako członek zarządu ds. finansowych - Piotr Biczysko (wieloletni dyrektor finansowy home.pl).
– Chcemy, aby Shoper był rozwiązaniem pierwszego wyboru dla nowych firm oraz startupów w segmencie e-commerce. Będziemy też rozwijać ofertę usług dla profesjonalnych sprzedawców internetowych, oferując im kompletny ekosystem, a także partnerstwa z globalnymi liderami branży e-commerce. Naszą ambicją jest osiągnięcie pozycji wiodącego dostawcy na rynku europejskim – tak o Shoperze, dołączając do Zarządu firmy, wypowiadał się Marcin Kuśmierz.
W lipcu 2021 roku zadzwoni również dzwonek, sygnalizujący debiut Shopera na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Dołączenie Shopera na giełdę, a później wejście w skład indeksu sWIG80, otwierają przed firmą nowe możliwości. Lider e-commerce rozpoczyna skuteczne i udane akwizycje, inwestując w firmy: ERP Box (obecnie Apilo – nowoczesny system do zarządzania sprzedażą wielokanałową), Shoplo (dostawcę sklepów internetowych), Selium (firmę wspierająca sprzedaż wielokanałową oraz zagraniczną) oraz Sempire (agencję świadcząca usługi reklamy cyfrowej). Shoper inwestuje również w nowe centra przetwarzania danych dla rynku e-commerce.
Shoper obecnie
W 2023 roku Shoper to najchętniej wybierany dostawca infrastruktury do e-commerce w Polsce. To nie tylko oprogramowanie do prowadzenia sklepu internetowego, ale także szereg usług wspierających handel online. Są to m.in. sprzedaż wielokanałowa, płatności internetowe, reklama cyfrowa, usługi logistyczne oraz finansowanie biznesu.
– Cały czas wprowadzamy do oferty Shoper nowe funkcjonalności i nowe produkty, które wspierają sprzedaż internetową. To wynik ciągłej pracy z klientami i słuchania ich potrzeb. Chcemy, by nadal szybko się rozwijali i wygrywali walkę konkurencyjną. Szybki wzrost wartości sprzedaży sklepów internetowych działających na platformie Shoper znaczy, że mamy dobre rozumienie zmieniających się potrzeb sprzedających i kupujących – komentuje Paweł Rybak, członek zarządu ds. komercyjnych
Grupa Shoper zatrudnia obecnie ponad 350 ekspertów, posiadając swoje biura w: Krakowie, Szczecinie, Kozach, Poznaniu i Bydgoszczy. Shoper posiada oficjalne statusy partnerskie z liderami w branży, takimi jak: Google, Microsoft czy Meta. Firma współpracuje również z takimi partnerami jak: Amazon, eMAG (lider usług e-commerce na rynku rumuńskim), TikTok, Klarna czy Alibaba. Na platformie Shoper sprzedaje kilkadziesiąt tysięcy sprzedawców, w tym rozpoznawalne marki, takie jak Gym Glamour, WK Dzik, Irving, Paprocki&Brzozowski czy Doppelherz. Więcej informacji pod adresem: www.shoper.pl