W tym artykule znajdziesz:
Dobry dobór produktów, estetyczne zdjęcia, łatwy proces zakupowy i sprawna wysyłka – wydaje się, że to przepis na udany sklep internetowy. Otóż nie do końca. Istnieje jeszcze kilka drobnych elementów, które mają wielką wagę dla kupujących. Shoper tłumaczy, jak zbudować zaufanie klienta e-sklepu.
Dobry dobór produktów, estetyczne zdjęcia, łatwy proces zakupowy i sprawna wysyłka – wydaje się, że to przepis na udany sklep internetowy. Otóż nie do końca. Istnieje jeszcze kilka drobnych elementów, które mają wielką wagę dla kupujących. Shoper tłumaczy, jak zbudować zaufanie klienta e-sklepu.
O ile wymiernym wyznacznikiem sukcesu sklepu internetowego jest przychód, to wiarygodną ocenę skuteczności internetowego kanału sprzedaży daje konwersja. Czyli odsetek wejść do sklepu kończących się dokonaniem zakupu. Ma na nią wpływ wiele czynników, takich jak reklama czy krótka ścieżka zakupowa. Oprócz tych oczywistych, warto wymienić trzy, które budują zaufanie klienta do sklepu, a co za tym idzie, wpływają na jego decyzję o zakupie.
Z badań przeprowadzonych przez GlobalSign wynika, że dziewięciu na dziesięciu internautów prędzej zaufa stronie, która posiada certyfikaty bezpieczeństwa. 84 proc. klientów e-sklepów porzuci koszyk, jeśli ich dane nie będą przesyłane przez szyfrowane połączenie. – Kwestia bezpieczeństwa to ważny element tworzenia własnego e-sklepu. Jego pominięcie może skutkować utratą części klientów – tych, którzy nie zaryzykują zakupów w sklepie bez certyfikatów – tłumaczy Tomasz Tybon, dyrektor ds. marketingu w firmie Dreamcommerce S.A., oferującej oprogramowanie Shoper. Podstawowy i najbardziej popularny certyfikat to SSL (Secure Sockets Layer). Gwarantuje on bezpieczne połączenie, podczas którego, od momentu wejście na stronę do chwili jej opuszczenia, wszystkie dane i transakcje klienta są szyfrowane. Certyfikat SSL wpływa również na widoczność w wyszukiwarce – Google lepiej pozycjonuje strony zabezpieczone. Jest też wymagany do założenia sklepu na Facebooku.
Wiarygodność sklepu buduje jego własna domena. O dobry adres sklepu trzeba się zatroszczyć na samym początku, bo nagła zmiana domeny spowoduje stratę zaufania klientów i pozycji w Google. Klient i wyszukiwarka lepiej zapamiętają dobry, oryginalny adres. Łatwiej im to przyjdzie, jeśli w nazwie sklepu nie będzie zbędnych słów, myślników, cyfr. Właściciel sklepu powinien również pomyśleć o wykupieniu najpopularniejszych domen zarówno z końcówką .pl jak i .com, żeby wyeliminować potencjalne działania konkurencji. Warto też pamiętać, że sklep założony na platformie Wordpress lub na Allegro, z adresem mailowym innym niż w domenie, nie wygląda profesjonalnie.
Regulamin sklepu to świętość – zgodnie z Ustawą o świadczeniu usług drogą elektroniczną z dnia 18 lipca 2002 roku, każdy właściciel sklepu internetowego jest zobligowany do zamieszczenia na stronie sklepu regulaminu świadczenia usług kupującym. Dziś klienci są na tyle świadomi swoich praw, że nie dokonają zakupu online, nie sprawdziwszy wcześniej zasad zwrotów czy reklamacji. Ponadto istnieją zapisy, które w regulaminie muszą się znaleźć, m.in. prawo do odstąpienia od umowy zawieranej na odległość w ciągu 14 dni.
- Wiarygodność sprzedawcy, przekonanie, że dane i transakcje są bezpieczne, a w przypadku komplikacji z zamówieniem, możliwość jego zwrotu, to czynniki, które dają klientowi poczucie bezpieczeństwa i rekompensują brak bezpośredniego kontaktu ze sprzedawcą, charakterystycznego dla zakupów stacjonarnych. Dlatego o regulaminie, domenie i certyfikatach bezpieczeństwa warto pomyśleć już w momencie zakładania sklepu. Tym bardziej, że decydując się na sklep bazujący na gotowym oprogramowaniu, takim jak Shoper, można te wszystkie elementy dostać bezpośrednio od dostawcy, co jest rozwiązaniem wygodniejszym i tańszym niż oddzielne kompletowanie narzędzi „pakietu zaufania” – tłumaczy Tomasz Tybon z Dreamcommerce.