W tym artykule znajdziesz:
Mimo że internet daje możliwość prowadzenia działalności gospodarczej z dowolnego miejsca w kraju i na świecie - polscy sprzedawcy internetowi nie są równomiernie rozlokowani na mapie Polski. Z danych platformy Shoper wynika, że w mazowieckim, małopolskim i śląskim założono ponad 55 proc. wszystkich sklepów internetowych.
Mimo że internet daje możliwość prowadzenia działalności gospodarczej z dowolnego miejsca w kraju i na świecie - polscy sprzedawcy internetowi nie są równomiernie rozlokowani na mapie Polski. Z danych platformy Shoper wynika, że w mazowieckim, małopolskim i śląskim założono ponad 55 proc. wszystkich sklepów internetowych.
Wielka trójka, duża szóstka
Shoper przeanalizował dane z ostatnich 10 miesięcy dla ponad 10 tys. e-sklepów korzystających z platformy Shoper. Sklepy z mazowieckiego, małopolskiego i śląskiego odpowiadają aż za połowę sprzedaży w polskim internecie. Znaczy to, że pozostałe 13 łącznie generuje sprzedaż na poziomie tych trzech województw! Wśród goniących wielką trójkę wyróżniają się: wielkopolskie - ze sprzedażą wielkości prawie 10% - oraz dolnośląskie i kujawsko-pomorskie - po około 9 proc. każde. W efekcie, ponad 3/4 polskiego e-handlu koncentruje się w zaledwie 6 województwach.
Najmniej e-sklepów (nieco ponad 1 proc.) zlokalizowanych jest w województwie świętokrzyskim. Sklepy tam założone odnotowują też najniższą sprzedaż w Polsce, ich udział w całości e-sprzedaży w kraju wynosi niecałe 1 proc. Nieco lepiej radzą sobie sklepy w województwach opolskim i lubuskim.
- Sklepy założone w województwach o małej liczbie e-biznesów i niskiej średniej liczbie transakcji, nie są jednak wcale skazane na porażkę. Można podać szereg przykładów, które dzięki swojej specjalizacji produktowej lub innym wyróżniającym je cechom, potrafiły się świetnie rozwinąć. Ostatecznie e-handel odbywa się poza granicami – nie tylko krajów, ale i miast, powiatów i gmin. Kluczowe dla sukcesu e-sklepu jest właściwa identyfikacja potrzeb swojej grupy docelowej i znalezienie niszy – komentuje Tomasz Tybon dyrektor marketingu i sprzedaży w firmie Dreamcommerce.
Jedną z najpopularniejszych w Polsce kategorii e-sklepów jest odzież. Z danych Shoper wynika, że branża ta generuje najwięcej, bo aż około 20 proc. liczby wszystkich transakcji w polskim e-commerce. Na tle innych wyróżniają się też sklepy z kategorii "dom i ogród" oraz "zdrowie i uroda", które odpowiadają za nieco ponad 12 proc. sprzedaży ilościowej każda. Pod względem wartości sprzedaży prowadzą zaś sklepy z kategorii “dom i ogród” (prawie 20 proc.), “odzież” (prawie 15 proc.) oraz “elektronika użytkowa” (około 12 proc.).Jak się wybić w regionie
Zazwyczaj województwa mazowieckie, małopolskie i śląskie, na które przypada aż 50% wartości sprzedaży, prowadzą jednocześnie pod względem liczby transakcji w poszczególnych branżach. Ciekawe są jednak różne "małe" zwycięstwa innych województw w poszczególnych kategoriach.
- Jeszcze dwa lata temu nikt by nie pomyślał, że mała, lokalna firma z Krapkowic, przerodzi się w lidera branży e-commerce w regionie. Wszystko zaczęło się od niszy - specjalistycznego asortymentu sprzedawanych stacjonarnie produktów, które dbają o dobry sen. Nasi klienci docenili materace, które idealnie dopasowują się do sylwetki i dbają o prawidłowe podparcie kręgosłupa podczas snu. Jednak lokalna działalność w małym mieście to było dla nas za mało. Chcieliśmy się rozwijać na rynku w całej Polsce. Zdecydowaliśmy się na przeniesienie działalności tylko do internetu. To był strzał w dziesiątkę. Okazało się, że nie trzeba przenosić siedziby firmy do większego miasta, a wystarczy wsłuchać się w potrzeby klientów. Zaletą prowadzenia sklepu internetowego jest to, że nie musimy ograniczać się tylko do lokalnego rynku mimo, że siedziba firmy jest w małym mieście - mówi przedstawiciel sklepu lectus-materace.pl Monika Mitulla.
Sklep ziolowyzakatek.sklep.pl w podlaskiem to kolejny dowód na to, że lokalizacja, nawet odległa od centrum kraju, nie stanowi przeszkody. Po studiach w stolicy Mirosław Angielczyk wrócił na wieś i otworzył firmę skupującą i produkująca zioła. Dziś jego marka Dary Natury, jest liczącym się producentem ziół w Europie, a Ziołowy Zakątek przyciąga aromatycznymi zapachami klientów z Polski i z zagranicy. - Nie tak trudno jest uruchomić sklep w internecie. Tak naprawdę to, co stanowi o sukcesie danej marki, to trafienie do odpowiedniej grupy klientów z odpowiednimi produktami. Ponieważ sam jestem fascynatem ziół i przyrody, więc wierzyłem, że takich osób jak ja jest więcej. Nie zawiodłem się. Nasze bio-produkty i zioła zbierane w najczystszym zakątku Polski są nie tylko pachnącym, ale też wyjątkowym towarem. Podlaska lokalizacja działa więc na nasza korzyść - mimo oddalenia od centrum, możemy zaoferować to, za czym tęsknią nasi klienci - mówi Mirosław Angielczyk, właściciel firmy zielarskiej Dary Natury i pomysłodawca sklepu z ziołami i produktami z Podlasia ZielonyZakatek.pl.
Dane pochodzą z ponad 10 tys. e-sklepów korzystających z platformy Shoper z okresu wrzesień 2016 - czerwiec 2017.