W tym artykule znajdziesz:
Związany z branżą e-commerce od ponad 8 lat. Doświadczenie zdobywał prowadząc własne sklepy internetowe, a także wdrażając systemy e-commerce dla setek klientów. Obecnie w spółce Dreamcommerce S.A - Szef działu sprzedaży. Odpowiada za pozyskiwanie klientów Premium, szukających kompleksowego wsparcia w uruchamianiu e-sklepu, dopasowanego do oczekiwań swojego biznesu w ramach usługi Shoper Premium.
Autor: Artur Halik Head of Sales, Shoper.
Związany z branżą e-commerce od ponad 8 lat. Doświadczenie zdobywał prowadząc własne sklepy internetowe, a także wdrażając systemy e-commerce dla setek klientów. Obecnie w spółce Dreamcommerce S.A - Szef działu sprzedaży. Odpowiada za pozyskiwanie klientów Premium, szukających kompleksowego wsparcia w uruchamianiu e-sklepu, dopasowanego do oczekiwań swojego biznesu w ramach usługi Shoper Premium.
Z artykułu dowiesz się:
- Jak sprawić, by twój e-sklep nie był po prostu katalogiem produktów w sieci i wykorzystał interaktywny potencjał internetu?
- Na jakie wdrożenia dodatkowych funkcji pozwala model SaaS?
- Co sprawdziło się najlepiej w wybranych w sklepach na platformie Shoper?
- Dlaczego warto skorzystać z usług resellerów wprowadzając specjalne funkcje dla e-sklepów?
- Na czym polega Program Resellerski Shoper?
W polskim internecie działa już ponad 30 tysięcy sklepów. Strategii używanych do przebicia się w tym tłumie jest co najmniej kilka. Jeśli jesteś początkującym sprzedawcą i prowadzisz mały jeszcze biznes, trudno będzie ci się oprzeć pokusie zaistnienia na rynku dzięki niskim cenom. Gdy nabierzesz biegłości w temacie, zaczynasz inwestować w pozycjonowanie strony i kampanie reklamowe lub intensywnie wykorzystasz media społecznościowe do promocji.
Załóżmy, że stałeś się już większym graczem. Albo startujesz od razu z uprzywilejowanej pozycji i wprowadzasz do świata e-commerce markę o pewnej renomie i wypróbowałeś wszystkie powyższe metody. Zdajesz sobie zapewne sprawę, że przy dużej konkurencji takie działania mogą nie wystarczyć. Powinieneś wrócić do sedna biznesu i postawić na usprawnienie procesu zakupowego. Twój sklep musi oferować klientom coś więcej i wykorzystywać interaktywny potencjał e-zakupów. Wbrew obiegowej opinii nie wymaga to zaangażowania sztabu programistów do stworzenia serwisu zakupowego od zera. SaaS (Software as a Service - oprogramowanie jako usługa) okazuje się nie tylko rozwiązaniem dobrym do szybkiego startu z e-sklepem, ale sprawdza się też przy zaawansowanych zadaniach.
- Z modelem SaaS pracujemy najczęściej. Spośród dostępnych na polskim rynku silników ten najlepiej sprawdza się przy uruchamianiu integracji sklepu z usługami kurierskimi, operatorami płatności i systemem magazynowo księgowym. W modelu SaaS plusem jest także bezobsługowość - mówi Sebastian Stolarski CEO Netplace firmy projektującej i wdrażającej systemy internetowe, z którą współpracujemy w ramach Programu Resellerskiego Shoper.
Oferuj więcej niż zwykły sklep
Dowodem możliwości modelu SaaS są niedawne wdrożenia Mamezi Studio wykorzystujące możliwości usługi Shoper Premium. Jedną z funkcji, która potrafi znacznie podnieść atrakcyjność sklepu w oczach klientów - niezależnie od branży, w której działasz - jest konfigurator. To aplikacja, która rozszerza standardową ofertę o możliwość stworzenia produktu dostosowanego do własnych potrzeb. Stosowana jest w branżach, gdzie klienci cenią sobie możliwość personalizacji produktu: dla podkreślenia własnego stylu jak odzieżowa (np. własny napis na koszulce); z przyczyn praktycznych jak meblowa (wymiary regału dopasowane do ilości miejsca w pokoju); z powodu ograniczeń budżetowych jak motoryzacyjna (auto o różnych parametrach silnika).
Wśród niedawnych konfiguratorów przygotowanych Mamezi znajdziemy m.in narzędzie do “pokolorowania” własnej sofy stworzone dla sklepu Vero.pl. Rozwiązanie pozwala na wybór materiału na pokrycie bazy, boków i poduszek z palety barw i na bieżąco pokazuje wpływ tych decyzji na cenę produktu.
Jeszcze więcej możliwości do wyboru mają osoby, które przyjdą “stworzyć” swoje łóżko do sklepu Meblemagnat.pl. Konfigurator w kilka sekund pomaga określić jego wymiary, gatunek drewna oraz rodzaj materaca czy pokrowca i równie szybko przekonać się, że największy wpływ na cenę ma nie rama, a rodzaj materaca.
- Popularny mit dotyczący platform e-commerce opartych na modelu SaaS jest taki, że dostarczają one sklepom gotowe szablony, ale nie ułatwiają wprowadzania własnych kreatywnych rozwiązań. Shoper, na którego oprogramowaniu pracujemy od 7 lat udostępnia wiele sposobów, z pomocą których można ingerować w wygląd i mechanizmy sklepu, m.in. dostęp do styli CSS, kodu JS, plików szablonu a także dostęp do front API, API, web hooków oraz cały ekosystem Shoper Appstore, w którym można tworzyć aplikacje dające jeszcze większe możliwości rozbudowy sklepu - mówi Jakub Ogórek, Project Manager Mamezi Studio.
Wywołaj (i przetrwaj) szturm klientów
Podobnym rodzajem innowacji w e-sklepie jest specjalna podstrona z promocjami. Pomoże ci wykorzystać inną przewagę internetu nad tradycyjnymi kanałami sprzedaży. Poza interaktywnością wszyscy wchodzimy do sieci ze względu na błyskawiczny dostęp do aktualności. Dlaczego więc nie odświeżać oferty co kilka minut?
Przykładem takiego wdrożenia jest uruchomiona przez Mamezi dla sklepu Outletmeblowy.pl strona promocji “Gorący Czwartek”. W ramach akcji specjalnej co godzinę na stronie pojawiają się nowe produkty w specjalnych cenach. W przypadku takich atrakcyjnych akcji promocyjnych wyzwaniem jest nie tyle napisanie samej aplikacji co obsłużenie zwiększonego ruchu wywołanego przez napływ nowych użytkowników, odświeżających regularnie stronę.
Sytuacja, gdy ruch w sklepie zwiększony jest tylko czasowo wyraźnie pokazuje przewagę modelu SaaS, nad e-sklepem postawionym na własnym serwerze. Kluczową różnicą jest fakt, że w przypadku własnego serwera wraz z rozwojem sklepu, a więc wzrostem ruchu i sprzedaży, zwiększają się koszty serwera, który byłby w stanie ten ruch i sprzedaż obsłużyć. Im większy ruch, tym większe problemy z ładowaniem się strony, a zatem i straty na sklepie spowodowane opuszczeniem go przez sfrustrowanych klientów. Wielka promocja potrafi wstrzymać działanie całego sklepu i okazać się wielką klapą.
Największe wyzwanie stanowi pojawienie się skokowego ruchu na sklepie, np. z okazji promocji zaplanowanej na konkretną godzinę czy popularnych sprzedażowych "świąt", jak Black Friday. Musisz pokryć koszty znacznie zwiększonych parametrów serwera, który powinien obsłużyć większy (np. tysiąckrotnie) ruch niż zwykle oraz frustracja klientów, którzy wyczekiwali upragnionej promocji - odbijają się największą czkawką, w szczególności gdy okaże się, że pomimo usilnych starań, znów się nie udało.
Gdy o hosting dbasz sam, zazwyczaj musisz dopłacić za obsłużenie ponadstandardowego zainteresowania internautów. Shoper Premium to brak tego rodzaju ukrytych kosztów. Naszym rozwiązaniem jest tzw. skalowalna chmura, która wytrzyma ruch wielokrotnie większy od notowanego na co dzień. Zrobi to bez dodatkowych opłat, próśb czy wezwań.
Podobne kampanie jak “Gorący Czwartek” sklepu Outletmeblowy.pl koordynowaliśmy dla sklepów Selfieroom, Pat&Rub i ModnaKiecka.pl. Podczas akcji specjalnych zorganizowanych dla nich na Black Friday zamówienia spływały co kilka minut nie powodując zatrzymania.
SaaS - solidna baza dla kreatywnych
Nawet jeśli zdobyłeś przewagę nad konkurencją, pamiętaj, że to dopiero połowa sukcesu. Wielu sprzedawców jest w stanie szybko wymienić, co wyróżnia ich na tle pozostałych. Rzecz w tym, by wiedzieli o tym ich klienci. A najlepiej, gdyby mogli się o tym przekonać w kilkanaście sekund od wejścia na stronę sklepu.
Zaletą drogerii Estrella jest bardzo duża liczba producentów i marek w ofercie. Aby to uwidocznić, Mamezi Studio stworzyło dla tego sklepu rozbudowaną przeglądarkę marek, która pozwala kupującym szybko odszukać ulubioną serię kosmetyków. Przy okazji widzą oni, że zakres oferowanych produktów jest naprawdę szeroki.
Kruger&Matz, dystrybutor elektroniki mobilnej oraz związanych z nią akcesoriów, łączy internetowe i tradycyjne kanały sprzedaży. Aby to podkreślić, projektanci Mamezi zaimplementowali na stronie sklepu mapę salonów tego producenta. Pozwala ona odszukać ręcznie fizyczny sklep z jego asortymentem, a po podaniu kodu pocztowego sama wskazuje drogę do najbliższego.
Na Tableo.eu dostępne są tablice korkowe, kredowe i sucho ścieralne na wymiar. Ten fakt został podany na stronie głównej, ale podkreśla go mini konfigurator autorstwa Mamezi, który pojawia się po wybraniu jednego z rodzajów tablicy. Można wpisać w nim dowolną długość i szerokość. Dzięki temu przekonamy się, że faktycznie firma dostarczy tablice pasujące do każdej ściany.
- Na SaaS-ie da się projektować rozwiązania niegorsze od tworzonych na systemach dedykowanych. To model otwarty na rozbudowę o nowe funkcjonalności, a gdy pochodzi od dobrego dostawcy jest także zawsze “świeży” tzn. łatwo integrujący się z nowymi rozwiązaniami UX-owymi, a także zgodny z obecnym stanem prawnym, czyli regulacjami takimi jak RODO. Przykłady naszych realizacji pokazują też, że da się na nich zarabiać - ocenia Izabela Krzysztofik, Project Manager w Mamezi Studio.
Dodatkowe wsparcie
- Zaletą rozwiązań opartych na SaaS jest zapewniona opieka serwisowa i pewność co do rozwoju oprogramowania. Przy wdrożeniu oprogramowania open source po roku zdarzało się, że mieliśmy problem z utrzymaniem systemu, bo wykonawca zrezygnował ze współpracy. Dostawca oprogramowania SaaS gwarantuje stabilność i pewność kosztem pewnych elastyczności w modyfikacji działania. Aczkolwiek dzięki unifikacji działania i oczekiwań wobec systemu e-commerce ten minus zaczyna zanikać - dodaje Marcin Kopczyński, doradca i analityk e-commerce serwisu Rewizja.net.
Na wzrost naszego biznesu jako dostawcy rozwiązań SaaS wpływają również nasi partnerzy. Projektując dodatkowe funkcje zintegrowane z platformą Shoper przyczyniają się do rozwoju dostarczanego oprogramowania. W naszym programie partnerskim uczestniczą zarówno mniejsze firmy, pojedynczy freelancerzy i profesjonalne studia. W jednym miejscu zbieramy osoby, które prowadzą agencję interaktywną, projektują strony internetowe lub wdrażają oprogramowanie do zarządzania sklepem internetowym. Jako sprzedawca znajdziesz tam dostawców sprytnych rozwiązań, które będziesz mógł łatwo wdrożyć.