W tym artykule znajdziesz:
Z opublikowanego przez nas kilka dni temu “Raportu z polskich sklepów internetowych” wynika, że 76 proc. e-sprzedawców odnotowało w minionym roku wzrost sprzedaży.
Z opublikowanego przez nas kilka dni temu “Raportu z polskich sklepów internetowych” wynika, że 76 proc. e-sprzedawców odnotowało w minionym roku wzrost sprzedaży.
Według e-właścicieli, za ten wzrost odpowiadają przede wszystkim działania marketingowe (16 proc. pytanych) oraz lepsza oferta niż przed rokiem (15 proc.). Z odpowiedzi wysuwa się wniosek, który był i będzie najważniejszym trendem w pozyskiwaniu klienta – słuchanie jego potrzeb. Oznacza to, że tak działania promocyjne, jak i oferowane produkty powinny być cały czas na bieżąco analizowane pod kątem tego, czy odpowiadają na potrzeby klienta, czy są obecne tam, gdzie klient oraz czy ten może w sposób prosty i wygodny wejść w ich posiadanie.
Jeśli marketing, to jaki?
Naturalnym działaniem dla e-sklepu jest stawianie na jego widoczność w internecie – przede wszystkim na pozycjonowanie i reklamę AdWords. Jedna czwarta pytanych w naszym raporcie przyznała, że nowych klientów przyciąga właśnie poprzez pozycjonowanie (14 proc.) i reklamę AdWords (11 proc.). Pracując na co dzień ze sklepami, wiemy jak ważna jest ich obecność w wyszukiwarce i pierwsze zamówienia, dlatego w ramach platformy e-commerce prowadzimy działania reklamowe – dla tych dopiero co założonych oferujemy nawet pierwszy miesiąc kampanii AdWords w cenie abonamentu.
Bądź wśród klientów
Najpopularniejszym działaniem mającym przyciągnąć klientów jest aktywna obecność w mediach społecznościowych – tak uważa niemal co piąty pytany e-sprzedawca. Sklepy prowadzą swoje kanały przede wszystkim na Facebooku, Instagramie, w serwisie Google+, Pinterest, Twitter oraz YouTube. Jedynie ułamek (0,5 proc.) posiada Snapchata. Kanał w mediach społecznościowych to obecnie jeden z głównych kanałów sprzedaży i promocji, trzeba jednak pamiętać, że wybór odpowiedniego serwisu społecznościowego powinien zależeć od wieku, zainteresowań i sposobu życia klientów danego sklepu. Co więcej, w komunikacji społecznościowej sklepy powinny kłaść nacisk na aktywność i głos odbiorców, udostępniając im swoje kanały i będąc obecnym w kanałach fanów, m.in. poprzez user generated content, czyli np. posty fanów z wykorzystaniem produktów.
Szukaj klientów za granicą!
Liczba Polaków kupujących przez internet stale rośnie, a jeśli sklep, chce się rozwijać, musi zacząć poważnie myśleć o klientach z zagranicy. Według naszego raportu,co dziesiąty sklep planuje w tym roku wyjść poza rodzimy rynek. Temu trendowi przyglądamy się ze szczególną uwagą, bo stanowi on szansę na skalowanie całego polskiego rynku e-commerce. Sprzedaży transgranicznej sprzyja wdrażanie przez Europę zunifikowanych regulacji dotyczących sprzedaży na odległość. Standardy wprowadzane są w obszarze płatności internetowych, np. poprzez dyrektywę PSD2 oraz w logistyce dostaw, m.in. poprzez ustalanie stałych kosztów wysyłek i przystępnych zasad zwrotów. Trendem wspierającym handel transgraniczny jest też umacnianie się pozycji azjatyckich serwisów na europejskim rynku. Za ich pomocą Polacy mogą nie tylko kupować więcej i prościej z Chin, ale również sprzedawać na tamtejsze rynki.
Pokaż swoją dobrą stronę
Dotarcie do klienta i ściągnięcie go na stronę sklepu to tylko połowa drogi do celu, dopiero sfinalizowanie transakcji może oznaczać realny sukces. Głównymi narzędziami w walce o zaufanie klienta, bez którego nie powierzy on sklepowi swoich danych i pieniędzy, jest wygląd, bezpieczeństwo i wygoda. Potwierdzają to najważniejsze zmiany wprowadzone w sklepach, które wpłynęły na zwiększenie sprzedaży – badani przez nas sprzedawcy wymieniają przede wszystkim wprowadzenie certyfikatu SSL (22 proc.), uruchomienie szybkich płatności (22 proc.), zmianę grafiki na RWD (16 proc.).
Przejrzyste i estetyczne strony, dostosowujące się do ekranu komórki i tabletu, to wymóg, bez którego sklepy będą opuszczane. Warto pamiętać, że użytkownicy przeglądarki Google Chrome od niedawna są informowani o tym, czy połączenie z serwerem strony WWW, którą odwiedzają, jest bezpieczne. Szybkie płatności internetowe to podstawowy trend wpisujący się w usprawnianie robienia zakupów w sieci i na szczęście wprowadza je coraz więcej sklepów – tylko w ciągu minionego roku liczba sklepów korzystających z systemu Płatności Shoper podwoiła się. Jest to też najchętniej wybierany sposób płatności wśród klientów sklepów korzystających z platformy Shoper – w ten sposób opłacana jest co trzecia transakcja.
Trzeba tu też wymienić rosnące znaczenie automatyzacji komunikacji z klientem. Im więcej etapów obsługi zamówienia podlega automatyzacji, tym więcej klientów sklep może sprawnie obsłużyć, bez zaniedbywania ich potrzeb. Docenianym trendem jest więc stosowanie w komunikacji z klientem botów, udzielających informacji o produktach i stanie zamówienia. W Polsce Shoper jako pierwsza platforma sklepowa wprowadziła integrację sklepu z komunikatorem Facebook Messenger, podobne rozwiązanie stosuje też lider światowego e-commerce, Shopify.
Odpowiadając na potrzeby klientów, trzeba brać pod uwagę różne aspekty działania e-sklepu – komunikację, ofertę, sam sposób funkcjonowania sklepu. Ze względu na pojawiające się nowe trendy i oczekiwania kupujących dobrym rozwiązaniem jest oparcie sklepu na elastycznym modelu, takim jak model SaaSowy. Umożliwia on budowanie mocnej marki, skalowanie biznesu a przy tym dostosowanie się do dynamicznie zmieniających się dziś realiów rynku.