W tym artykule znajdziesz:

Sklep internetowy można założyć już jednym kliknięciem. Pozwala on dotrzeć do dużo większej liczby odbiorców niż sklep stacjonarny, jest od niego dużo tańszy w utrzymaniu, a żeby go prowadzić nie trzeba wcale wychodzić z domu. Podpowiadamy, jak go łatwo uruchomić.

Sklep internetowy można założyć już jednym kliknięciem. Pozwala on dotrzeć do dużo większej liczby odbiorców niż sklep stacjonarny, jest od niego dużo tańszy w utrzymaniu, a żeby go prowadzić nie trzeba wcale wychodzić z domu. Podpowiadamy, jak go łatwo uruchomić.

1. Najpierw pomysł

Zaczęłaś szyć ubranka albo zabawki dla dziecka i świetnie ci to wychodzi? To może być początek nowej przygody z e-biznesem. Często mamy zakładają sklep internetowy, by sprzedawać własne rękodzieło albo projektowane przez siebie produkty. Asortyment nie musi być duży, najważniejsze by był oryginalny i dobrej jakości.

2. Oprogramowanie dla sklepu

Sklep możesz stworzyć od podstaw albo kupić gotowe rozwiązanie. Jeśli dopiero zaczynasz i chcesz sprawdzić, czy e-sklep to coś rzeczywiście dla ciebie, najlepszym wyjściem będzie wybór oprogramowania udostępnianego w abonamencie. Taki model nazywa się SaaS (ang. Software as a Service), w ten sposób oferowany jest m.in. Shoper, najczęściej wybierana platforma e-sklepowa w Polsce. Do założenia sklepu z wykorzystaniem tego typu narzędzia potrzebujesz tylko komputera (a nawet może być to tylko tablet) z dostępem do internetu. Nie musisz się znać na sprawach technicznych, ani posiadać infrastruktury informatycznej - dostawca gotowego oprogramowania dla e-sklepu zadba o całą technologię, zaoferuje ci też aktualizację systemu oraz bezpłatną pomoc (ale musisz to wcześniej koniecznie sprawdzić - niektóre firmy każą sobie płacić za pomoc w prowadzeniu sklepu). Pamiętaj tylko, by już na samym starcie zadbać o wykupienie odpowiedniej domeny, czyli adresu www, pod którym będzie działał twój sklep. Dobra domena to w końcu wizytówka e-biznesu. Powinna być krótka i chwytliwa, aby każdy mógł ją łatwo znaleźć i zapamiętać. Domenę można kupić już za symboliczną złotówkę.

3. Wygląd

Określenie “gotowy sklep internetowy” nie wzięło się znikąd - sklepy takie jak Shoper powstały po to, by maksymalnie ułatwić uruchomienie własnego biznesu w sieci. Dlatego poza silnikiem sklepu i obsługą kwestii technicznych, oferują również odpowiednie szablony graficzne przeznaczone do każdej branży. Podczas wyboru najładniejszego wyglądu sklepu zadbaj jednak, by szablon został stworzony w technologii responsywnej (poznasz go po skrócie RWD). Dzięki niej, niezależnie od tego, czy twoi klienci będą odwiedzać sklep z telefonu, tabletu czy komputera, zawsze będą mogli w komfortowy sposób przeglądać ofertę i z łatwością dokonać zakupu. Już podczas prowadzeniu biznesu pamiętaj natomiast, by zwracać uwagę na estetykę produktów i wysoką jakość zdjęć, ponieważ klienci „kupują oczami” i te elementy muszą nakłaniać ich do zakupu.

<

strong>4. Sprzedaj, wyślij, zarabiaj

Sama na pewno robisz często zakupy w sieci i najpewniej oczekujesz od sklepu, by udostępniał ci wygodne metody płatności. Szybki przelew, płatność kartą, może PayPal... Na to samo będą liczyć twoi klienci. Dlatego musisz zadbać o umożliwienie im płacenia za zakupy w nowoczesny, wygodny i przede wszystkim szybki sposób w oparciu o płatności elektroniczne, które będą też korzystne dla ciebie. Podmioty pośredniczące w płatnościach pobierają niewielką prowizję od transakcji, zapewniają też przyzwoitą płynność finansową. Inną ważną kwestią jest ustawienie kilku metod dostawy produktów - im więcej klient będzie miał opcji do wyboru, tym pewniej sfinalizuje zamówienie. Oprócz standardowych metod, takich jak poczta i kurier, możesz wziąć pod uwagę także tańsze rozwiązania - Paczkomaty czy dostawę paczek do kiosków Ruchu.

5. Prawo

Sprzedaż przez internet objęta jest regulacją prawną. Kupując online klient ma ustawowe prawo odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni, musi również potwierdzić, że zamawia produkt z obowiązkiem zapłaty. Sklep powinien posiadać regulamin, bo to podstawa prawna zawarcia zdalnej umowy z klientem. Taki dokument powinien być dopasowany do specyfiki e-sklepu oraz regulować wszystkie kluczowe kwestie związane z jego funkcjonowaniem - zapytaj o to już przy pierwszych kontaktach z biurem obsługi klienta swojego dostawcy oprogramowania.

6. Promocja

Gdy sklep już powstanie, konieczna jest jego promocja. Sama możesz założyć fan page sklepu na Instagramie czy Facebooku, ale żeby już zdobyć dobrą pozycję w wyszukiwarce Google skorzystaj z pomocy specjalistów - ruszając ze sprzedażą w sieci, sprawdź który dostawca oprogramowania oferuje usługę “Sklep z zamówieniami” - w jej ramach, w cenie sklepu powinnaś dostać obsługę kampanii Google AdWords, która dostarczy ci pierwszych klientów już na starcie.

- Przy korzystaniu z gotowego oprogramowania, założenie własnego sklepu internetowego może zamknąć się już w kwocie 1000 zł. To niewygórowany koszt pierwszego biznesu, który można skalować, wprowadzając nowe produkty i rozszerzając wysyłkę poza granice kraju, jednocześnie robiąc to, co się lubi najbardziej - ocenia Tomasz Tybon, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży w Dreamcommerce, dostawcy oprogramowania gotowych sklepów internetowych Shoper. – Argumentem dla młodych mam jest również elastyczny czas pracy, który można pogodzić z opieką nad dzieckiem.

Pliki do pobrania